Regeringen vill införa ett nytt elbilsstöd som kan ge dig upp till 54 000 kronor rakt ner i fickan när du köper eller leasar en elbil.
Men det är inte för alla.
Köper du till exempel en sliten gammal Renault Zoe för 54000 kronor får du tillbaka alla pengarna av staten.
Så funkar det:
·
54 000 kronor i stöd – betalas ut som 1 500 kr/mån
i tre år.
·
Gäller
bara utpekade landsbygdskommuner med dålig kollektivtrafik.
·
Hushållets
inkomst får max vara 80 % av medianen.
·
Elbilen
får kosta högst 500 000 kr (leasing max 4 700 kr/mån).
·
Har
du haft elbil senaste året? Då blir det inget stöd.
·
Start
tidigast januari 2026.
Varför bry sig?
54 000 kronor kan sänka månadskostnaden rejält, eftersom stödet gäller även
begagnade elbilar.
Om
förslaget blir verklighet – tänker du nappa?
Jag tror inte några kommuner i Stockholm räknas som landsbygdskommuner annars kanske jag hade nappat :D
SvaraRaderaHa ha, nä Stockholm lär nog bli utan bidragspengar i det här fallet. :-)
RaderaLåter bra det ska jag kolla på. Fast bor i storstad jag också
SvaraRaderaDå är det nog rätt kört, men det finns en lång lista med hyfsat stora kommuner där det faktiskt går att få bidraget.
RaderaRenault Zoe. Vilken drömbil 😂
SvaraRaderaHa ha, ja eller hur. Trång och knepig körställning, men de börjar bli riktigt billiga nu om man absolut vill ha en begagnad elbil men inte betala så mycket.
RaderaJesus christ... är det ända ni tänker på bidrag.... f-n vad lågt!
SvaraRaderaVet inte om jag uppfyller kraven på inkomst och kommun, men isåfall är det inte alls omöjligt. Fast förmodligen inte byta bil utan köpa en andrabil.
SvaraRaderaDå är det bara att passa på. Man kan se stödet som en slags skatteåterbäring för den som går i elbilstankar. :-)
RaderaSamma här. Bra satsning från staten. 👍👀
SvaraRaderaJapp, fast det är lite märkligt med alla dessa turer och elbilsstöd hit och dit.
RaderaVill staten att fler ska köra elbilar tror jag att det hade bättre om man istället till exempel minskade eller helt tog bort momsen på inköpspriset/leasingkostnaden.
Vad bra! Var ser man vilka kommuner som omfattas av stödet? Mvh Em.
SvaraRaderaFinns i bilagorna här:
Raderahttps://www.naturvardsverket.se/49c319/contentassets/8aa8313605184d1ebfe94beb5c96120b/delredovisning-2-regeringsuppdrag-om-sveriges-sociala-klimatplan-och-genomforandeatgarder.pdf
Läste på lite mer om kraven och det ju några... (enligt chatgpt orkade inte läsa hela utredningen!)
SvaraRaderaFör att få elbilspremien måste flera kriterier uppfyllas samtidigt:
Inkomstkrav – hushållets inkomst ≤ 80 % av medelinkomsten (före skatt, justerat per konsumtionsenhet).
Geografiskt krav – hushållet ska bo i en landsbygd/glesbygdskommun eller i ett område som klassas ha begränsad kollektivtrafik.
Skattekrav – hushållet får inte betala statlig inkomstskatt.
Fordonskrav – hushållet får inte redan äga/leasa en elbil eller laddhybrid.
Verkar stämma med vad jag läst mig till, ja det är mycket förbehåll och jag är inte helt säker på om jag kvalar in.
RaderaTror jag tjänat alldeles för mycket, men det beror på vilket inkomstår det är som räknas.
Inkomstkrav per hushåll. Är inte det lite närbesläktat med sambeskattning för gifta par, och något som vänstern varit toknegativa till.
SvaraRaderaMen det går väl att se genom fingrarna med sådant när det tjänar ens egen agenda...
Ha ha ja så är det nog.
RaderaTycker nog att förslaget i sin helhet är lite väl krångligt. Hade man istället slopat momsen på elbilar så skulle nog väldigt många fossilbilister byta.
Jag har haft några elbilar tidigare (e-Golf och VW ID.3) och kommer troligen att skaffa en igen när min V70 säckar ihop. .
Hmm, jag svarade tydligen i utloggat läge på de två inläggen ovan. :-)
SvaraRaderaMvh/FIRE 2025.