torsdag 14 augusti 2025

Alternativa investeringar – veteranbil som kassako!

Alternativa investeringar är populära i pensionssammanhang. 

Tittar man till exempel på Alectas pensionslösningar så brukar deras pensionsportföljer omfatta 20 procent alternativa investeringar som till exempel direktägda fastigheter eller infrastruktur.

Som privatperson finns det en uppsjö av möjligheter, och jag har roat mig med att titta på veteranbilar eller bilar som snart blir veteraner.

För att köpa en välhållen Volvo som till exempel 240, 740, 940, 850 eller tidiga V70-modeller är mer än bara en nostalgitripp, det är ofta en riktigt bra investering på sikt.

Vad bör man tänka på som investerare?

  1. Skick & dokumentation – Bilar med lågt miltal, full servicehistorik och originalskick ger högre värde.
  2. Rost och rostskydd – Rostfritt skick är A och A, det är dyrt och svårt att få fason på en rosthög.
  3. Turbo- och specialversioner – Turbo-modeller och unika exemplar är ofta eftertraktade. En 740 Turbo såldes nyligen för 280 000 kronor på auktion.
  4. Community-värde – Forumsamtal om Volvomodeller är livliga och välbesökta, vilket stöder att marknaden är aktiv och entusiastdriven.




Vad kostar en fin gammel-Volvo?

Modell

Prisintervall (SEK)

Volvo 240

Vanliga exemplar i gott skick: ca 30 000–40 000

kronor, lågmilare från 110 000 kronor.

 

Volvo 740 Turbo

Rekordpris på auktion: 280 000 kronor. Vanligare exemplar annonseras från cirka 38 000 kronor på Blocket.

Volvo 940

GL: Cirka 30 000–70 000 kronor, beroende på skick och miltal. Lågmilade exemplar: 110 000–229 000 kronor.

Volvo 850/V70

Går ofta för 20 000–50 000 kronor, en 850 R T-Gul ligger ute för 259 900 kronor.

Volvo V70N

Inte veteranbil ännu men har potential. V70N i fint bruksskick ligger ofta runt 45 000 kronor medan V70R går för runt 150 000–190 000 kronor beroende på skick och historik.

Vilken veteranbil skulle du helst vilja äga?

12 kommentarer:

  1. Amazon alla dagar i veckan 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om det gäller Volvo så Amazon eller P1800, priset avskräcker dock den senare. Men innan Volvo skaffade sin 90-graders bockmaskin iallafall.

      Radera
    2. Ja det är fina bilar, speciellt P1800 men där har priserna rusat uppåt rejält.

      Radera
  2. Just Volvo är väl kanske inte de mest attraktiva veteranbilarna i mina ögon. Förmodligen skulle jag välja någon 70-tals sportbil. Eller möjligen en Jeep Grand Cherokee från 90-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cherokee tänkte jag köpa för typ 30 år sedan. Tanken var att den skulle vara andrabil till vår SAAB 9000, men det blev tyvärr en SAAB 99 istället. :-)

      Radera
  3. Svar
    1. Fantastisk fin och ovanlig modell, den kan jag också tänka mig. :-)

      Radera
  4. C30 borde väl bli eftertraktad. Ovanlig modell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har nog potential, bygger väl på V50 men är betydligt kortare och med annat bakparti.

      Radera
  5. Någorlunda Rostfritt ska det vara och då blir det 740 eller 940 för min del. Mvh Em.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de hade bra rostskydd till skillnad från 200-serien. Tror dock att V70N har det allra bästa rostskyddet, jag har inte en enda liten rostfläck på min som snart är 30 år gammal.

      Radera
  6. Ha ha tänker direkt på "Volvo sonett är 'Italiensk"

    https://www.youtube.com/watch?v=DBLiweCPkHk&ab_channel=jotakkfordet

    Jag jobbade på Volvo i 40år och har kört, åkt eller sett nästan alla modeller. Jag har dock bara ägt 14st under åren men alla har varit herrgårdsvagnar. 145, 245, 745, 855, 945 och V70.
    Skulle jag i rent spekulativt syfte köpa en volvo skulle det bli C30, den kommer med tiden att bli klassisk då den har drag av P1800. Men rent praktiskt skulle jag nog vilja ha en PV-duett men de är ju sinnesjuka i pris.

    Mvh // PP

    SvaraRadera

Alternativa investeringar – veteranbil som kassako!

Alternativa investeringar är populära i pensionssammanhang.  Tittar man till exempel på Alectas pensionslösningar så brukar deras pensionspo...