Alternativa investeringar är populära i pensionssammanhang.
Tittar man till exempel på Alectas pensionslösningar så brukar deras pensionsportföljer omfatta 20 procent alternativa investeringar som till exempel direktägda fastigheter eller infrastruktur.
Som
privatperson finns det en uppsjö av möjligheter, och jag har roat mig med att
titta på veteranbilar eller bilar som snart blir veteraner.
För att köpa
en välhållen Volvo som till exempel 240, 740, 940, 850 eller tidiga V70-modeller
är mer än bara en nostalgitripp, det är ofta en riktigt bra investering på
sikt.
Vad bör man tänka på som investerare?
- Skick & dokumentation – Bilar med lågt miltal, full
servicehistorik och originalskick ger högre värde.
- Rost och rostskydd – Rostfritt skick är A och A,
det är dyrt och svårt att få fason på en rosthög.
- Turbo- och specialversioner – Turbo-modeller och unika
exemplar är ofta eftertraktade. En 740 Turbo såldes nyligen för 280 000
kronor på auktion.
- Community-värde – Forumsamtal om Volvomodeller
är livliga och välbesökta, vilket stöder att marknaden är aktiv och
entusiastdriven.
Vad kostar en fin gammel-Volvo?
Modell |
Prisintervall (SEK) |
Volvo 240 |
Vanliga
exemplar i gott skick: ca 30 000–40 000 kronor, lågmilare från 110 000 kronor. |
Volvo 740
Turbo |
Rekordpris
på auktion: 280 000 kronor. Vanligare exemplar annonseras från cirka
38 000 kronor på Blocket. |
Volvo 940 |
GL: Cirka 30
000–70 000 kronor, beroende på skick och miltal. Lågmilade exemplar: 110
000–229 000 kronor. |
Volvo 850/V70 |
Går ofta
för 20 000–50 000 kronor, en 850 R T-Gul ligger ute för 259 900 kronor. |
Volvo V70N |
Inte
veteranbil ännu men har potential. V70N i fint bruksskick ligger ofta
runt 45 000 kronor medan V70R går för runt 150 000–190 000
kronor beroende på skick och historik. |
Vilken veteranbil skulle du helst vilja äga?
Amazon alla dagar i veckan 👍
SvaraRaderaJa om det gäller Volvo så Amazon eller P1800, priset avskräcker dock den senare. Men innan Volvo skaffade sin 90-graders bockmaskin iallafall.
RaderaJa det är fina bilar, speciellt P1800 men där har priserna rusat uppåt rejält.
RaderaJust Volvo är väl kanske inte de mest attraktiva veteranbilarna i mina ögon. Förmodligen skulle jag välja någon 70-tals sportbil. Eller möjligen en Jeep Grand Cherokee från 90-talet.
SvaraRaderaCherokee tänkte jag köpa för typ 30 år sedan. Tanken var att den skulle vara andrabil till vår SAAB 9000, men det blev tyvärr en SAAB 99 istället. :-)
Radera780 Bertone
SvaraRaderaFantastisk fin och ovanlig modell, den kan jag också tänka mig. :-)
RaderaC30 borde väl bli eftertraktad. Ovanlig modell
SvaraRaderaDen har nog potential, bygger väl på V50 men är betydligt kortare och med annat bakparti.
RaderaNågorlunda Rostfritt ska det vara och då blir det 740 eller 940 för min del. Mvh Em.
SvaraRaderaJa, de hade bra rostskydd till skillnad från 200-serien. Tror dock att V70N har det allra bästa rostskyddet, jag har inte en enda liten rostfläck på min som snart är 30 år gammal.
RaderaHa ha tänker direkt på "Volvo sonett är 'Italiensk"
SvaraRaderahttps://www.youtube.com/watch?v=DBLiweCPkHk&ab_channel=jotakkfordet
Jag jobbade på Volvo i 40år och har kört, åkt eller sett nästan alla modeller. Jag har dock bara ägt 14st under åren men alla har varit herrgårdsvagnar. 145, 245, 745, 855, 945 och V70.
Skulle jag i rent spekulativt syfte köpa en volvo skulle det bli C30, den kommer med tiden att bli klassisk då den har drag av P1800. Men rent praktiskt skulle jag nog vilja ha en PV-duett men de är ju sinnesjuka i pris.
Mvh // PP