söndag 6 oktober 2024

Ingen minns en fegis – nu kör jag!

För att göra en lång historia kort, det blir FIRE i december i alla fall.

Efter en helgs funderande har jag nu startat min enskilda firma, och skrev samtidigt ut mig från Arbetsförmedlingen. Det hela gick på nolltid, efter högst en timmes knappande var det hela klappat och klart.

Nu dröjer det 2-6 veckor innan jag får min f-skattesedel och kan börja fakturera, men jag kan redan nu börja jobba eftersom jag inte längre får a-kassa.

Det blir som jag skrivit tidigare högst några timmars jobb i månaden, så det är inte så betungande. Faktum är att jag lagt mer tid på bloggen än vad jag kommer att göra på mitt nya företag. :-)

Så ursprungsplanen med FIRE i december blir av, och det känns bra att fullfölja det hela.

Men som med allt nytt finns det en del osäkerheter.

Främst handlar det om orderläget. Jag hade stora förhoppningar om att kunna få ett jämnt kassaflöde på cirka 5000 kronor i månaden netto de kommande åren när jag började planera det här, men saker och ting har förändrats. Kunden har, som jag skrev i mitt förra blogginägg, börjat att tveka. Det har kommit en ny chef med nya prioriteringar, det är ju så det kan vara i den här branschen, man får vara beredd på att saker svänger snabbt. Sent på fredagskvällen fick jag dock ett mail om att de kan garantera uppdrag de kommande 6 månaderna, men sen vill de göra en utvärdering och se om de vill fortsätta.

Vi får se vad som händer, skulle kunden bestämma sig för att hoppa av om 6 månader avvecklar jag firman, det är enkelt gjort och tar inte många minuter. Och i så fall återgår jag till a-kassa och inkomstförsäkring, för att kunna plocka ut de sista dagarna enligt den så kallade skyddsregeln.

För att kunna ha detta som en alternativplan gäller det dock att göra rätt med uttagen från mina pensionsförsäkringar. Jag får till exempel inte ta ut något alls ur min tjänstepension nu i december.

Däremot går det alldeles utmärkt att få utbetalningar från de privata pensionsförsäkringarna, eftersom dessa av någon oklar anledning inte påverkar rätten till en eventuell framtida a-kassa.

Det här gör jag att jag börjar med att ta ut de privata pensionsförsäkringarna på 5 år istället för som planerat 10 år, och sen avvaktar jag helt med tjänstepensionen tills vidare.

Det månatliga kassaflödet netto, alltså pengar i handen efter att alla skatter betalats, kommer framöver att se ut ungefär så här.


Oktober-december 2024:

Uttag från bufferten: 20000 kronor

Uttag av överskott från enskilda firman: 5000 kronor

Summa: 25000 kronor

 

Januari – mars 2025 (eller längre)

Utbetalning från privat pensionsförsäkring: 20000 kronor

Uttag av överskott från enskilda firman: 5000 kronor

Summa: 25000 kronor

 

Reservplan från april 2025 och framåt

A-kassa och inkomstförsäkring: 26000 kronor (därefter 14000 kronor)

Utbetalning från privat pensionsförsäkring: 20000 kronor

Summa: 46000/34000 kronor

 

Vad tror ni om detta upplägget?

1 kommentar:

Ingen minns en fegis – nu kör jag!

För att göra en lång historia kort, det blir FIRE i december i alla fall. Efter en helgs funderande har jag nu startat min enskilda firma,...