onsdag 9 oktober 2024

Se upp för tjänstepensionen!

I mitt föregående blogginlägg

FIRE2025: Ingen minns en fegis – nu kör jag! (fire202555.blogspot.com)

skrev jag om FIRE i december med uttag av pensionsförsäkringar i kombination med ett deltidsföretag.

Samtidigt ville jag ha en reservplan, för att eventuellt kunna ta ut mina kvarvarande dagar med a-kassa och inkomstförsäkring.

Jag var tvungen att dubbelkolla med a-kassan så att jag verkligen gör rätt, och som jag förstår ska det vara fritt fram att ta ut de privata pensionsförsäkringarna och ändå ha rätt till framtida a-kassa. Däremot ska jag låta tjänstepensionen vara orörd.

Här är svaret som jag fick:

Privat pensionsförsäkring och a-kassa

Om du tar ut pengar från en privat pensionsförsäkring som du själv har betalat in, påverkar det inte din rätt till arbetslöshetsersättning (a-kassa). Detta beror på att dessa inbetalningar inte har gjorts av en arbetsgivare och därför inte ses som en inkomst relaterad till tidigare anställning.

Tjänstepension och a-kassa

Däremot är det annorlunda för tjänstepension. Om du tar ut tjänstepension, som vanligtvis betalas in av din arbetsgivare eller av ditt eget företag om du är egenföretagare, så räknas detta som inkomst och det påverkar din a-kassa. Det innebär att tjänstepensionsutbetalningar dras av från den ersättning du skulle ha fått från a-kassan, vilket kan minska din arbetslöshetsersättning eller helt eliminera den​.

Sammanfattning

Skillnaden mellan privat pensionsförsäkring och tjänstepension handlar i stor utsträckning om vem som har gjort inbetalningarna. Privat pensionsförsäkring påverkar normalt sett inte din a-kassa, medan tjänstepension, som är en arbetsgivarbaserad inkomst, påverkar både a-kassa och sjukpenning.


Först tyckte jag att detta lät helt uppåt väggarna, men nu inser jag logiken i det hela.

Den som avsatt pengar som privatpension skulle ju lika gärna kunnat sätta in de pengarna på ett vanligt bankkonto, och då kunnat ta ut pengarna vid behov, som till exempel vid arbetslöshet.

Tjänstepensionen för anställda däremot ingår ju ofta i ett kollektivavtal.

Däremot är det ingen bra idé att som företagare betala in till sin egen tjänstepension, vilket jag tyvärr gjort, eftersom man då låser in pengarna.


4 kommentarer:

  1. Jo, det är mycket att tänka på för att optimera pensionsuttag. Förhoppningsvis blir det lite lättare framöver när man kan ändra även under utbetalningstiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det blir en stor förändring, till det bättre för en gångs skull. :-)

      Radera
  2. Hur man än gör i Sverige är det alltid nåt som slår fel tillbaka, ständiga regeländringar och märkliga villkor. Man får göra sitt bästa, om det är bra nog vet man inte på förhand tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, pensionssystemet och dess regler borde vara enklar och självklara att förstå, men tyvärr är det inte så längre.

      Radera

Se upp för tjänstepensionen!

I mitt föregående blogginlägg FIRE2025: Ingen minns en fegis – nu kör jag! (fire202555.blogspot.com) skrev jag om FIRE i december med utta...