torsdag 24 oktober 2024

Ett steg mot mindre prylar

Det var en gång ett förråd och ett garage som svämmade över. Nej, inte av regn eller snö, utan av ”bra att ha”-prylar. Ni vet, alla dessa sladdar, kontakter och laddare till maskiner, spel, datorer, VHS-spelare och CD-spelare som man en gång tyckte var viktiga att spara.

Använt dem sedan dess? Nej, inte en chans.

Jag menar, jag har en hel låda full med kablar som jag är rätt säker på tillhör något tekniskt underverk från 1995. Vad exakt, har jag ingen aning om. Men de ser användbara ut, så jag har sparat dem… för säkerhets skull. Vem vet, kanske står jag en dag där med en VHS-spelare som mirakulöst börjar funka igen, bara jag hittar rätt sladd?

Men så kommer man till de svårare grejerna. Saker med ett oklart affektionsvärde. Som den där kurslitteraturen som jag knappt öppnade, men som jag ändå inte lyckats slänga. Eller de märkliga kläderna från tidigt 90-tal, som troligen aldrig kommer tillbaka i modet.

Och sedan finns det alla de där gamla tekniska prylarna. Bergsprängaren (bärbar stereo i jätteformat) som jag en gång var så stolt över – som nu mest påminner mig om hur mycket tid som gått sedan dess. Är det rimligt att jag inte kan släppa taget om den? Antagligen inte. Men ändå står den kvar, i samma dammiga hörn där jag lämnade den för årtionden sedan.

Så, här står jag och funderar: Kommer något av detta verkligen till nytta? Eller har jag bara ett förråd och garage fullt med föråldrade minnen och prylar som borde ha åkt till återvinningen för länge sedan?

Hur är det med dig? Har du döstädat? Vad behöll du, och vad hade du svårt att släppa taget om?


2 kommentarer:

  1. Jag har börjat döstäda. Sladdar och gammal elektronik är väck sedan länge. Men jag ärvde en pälsjacka av min mamma (icke utrotningshotad, dessutom köpt pa 70-talet) som jag behallt och använt en gang. Den är jättefin och den kan jag inte göra mig av med trots att det sällan är sa kallt här att päls behövs.

    Annars har jag salt av eller skänkt grejer. Har mer att göra mig av med, sa det är ett ongoing project.
    /Annika

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde mig nyligen av med min gamla kamerautrustning från 80-talet. Spegelreflexkamera, antal objektiv, filter, blixtar mm. Var en stor hobby för mig då. Satt långt inne att göra sig av med, men inte använda detta sekel.

    Skoj att ha vissa gamla saker kvar, men även en frihet att inte ha gamla prylar sparade in absurdum. Jag har negativen och bildkopiorna kvar. Får räcka

    SvaraRadera

Ett steg mot mindre prylar

Det var en gång ett förråd och ett garage som svämmade över. Nej, inte av regn eller snö, utan av ”bra att ha”-prylar. Ni vet, alla dessa sl...