fredag 25 oktober 2024

Jag har skaffat internet från stenåldern!

Vi brukade ha det snabbaste bredbandet i kvarteret, 500/500 MB! Det var inget snack om saken: vi var bredbandskungarna här i villaområdet.

Det var rena raketfarten och skulle imponera på barnen och, tja… mest på mig själv. Så fort någon behövde ladda ned ett helt bibliotek med spel, streama i 4K, eller bara bränna av lite internet för nöjes skull, då visste de var de skulle vara.

Men nu?

Nu är det bara jag och dammråttorna som hänger här hemma, och min surfhistorik består mest av långsamt scrollande på sociala medier. Plötsligt känns det där 500/500 MB lite som att parkera en sportbil på en cykelväg.

Så nu, kära läsare, har jag tagit det ödmjuka klivet ner till… håll i er… 10/10 MB.

Vad innebär det i vardagen?

Tja, jag kan fortfarande ladda hem mina bankkontoutdrag och läsa nyheterna, även om rubrikerna laddas först och innehållet någon mikrosekund senare.

Jag betalar 220 kronor i månaden istället för 499, och skillnaden? Jo, förutom att jag sparar 3348 kronor om året, är det ingen. Verkligen ingen.

Nu undrar jag om jag kanske borde berätta för grannarna om mitt steg in i den digitala avhållsamheten, men å andra sidan – varför förstöra mystiken?

Hur snabbt bredband har du hemma?

9 kommentarer:

  1. Jag har 100/100, och det fungerar ganska bra. Jag tror inte att leverantören ens erbjuder mindre. Sedan saboterar jag delvis hastigheten genom att alltid använda en anonymiserings-VPN på min privata dator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, VPN ska jag fixa. Bra att du nämnde det. Vad har du för leverantör?

      Radera
  2. Trodde inte man sålde 10/10 bredband längre! Vi har 1000/1000 bredband som är obligatoriskt i föreningen, men tror inte det kostar mycket mer än dryga 200:- så väldigt överkomligt!
    Nästan omöjligt att utnyttja hastigheten, men 10/10 är kanske att dra ner det lite väl lågt även om det i 90% av fallen fungerar utmärkt för de flesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var billigt. Ja då är det inte så mycket att tveka om. Vi testade 10/10 en gång för länge sen när alla barnen bodde hemma, men det gick inte alls, så det fick bli maxhastighet under ett antal år. :-)

      Radera
  3. Hade 10/10 under många år, men fick prova på 100/100 under begränsad period. Jag märkte faktiskt skillnad, det här lite sirapsaktiga som jag hade tidigare försvann. Antagligen är nog 25 eller 50 klart tillräckligt men det erbjuds inte i den fiberanslutningen jag har.
    Prismässigt så skiljer det sig bara några tior i månaden, leverantörerna vet hur man sätter priser, det är helt klart.

    Nu finns det 10 Gbs också, men om man har svårt att förstå vad 500Mbs skulle vara bra för så undrar man ju vad privatpersoner har för nytta av 10Gbs hastighet? Det kanske finns något i framtiden, men då kan man ju uppgradera då - inte nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hastigheterna är nog för de mest inbitna gamers, men vem vet.

      En dag kanske jag går tillbaka till högre hastighet, märker att när det är gäster hemma som loggar in på nätverket att då går det lite väl långsamt. :-)

      Radera
  4. Hade 100/10 under flera år via Universal, men sen tvångsflyttades jag till 100/100, då man tog bort de långsammare tjänsterna. 100/100 är det som vår leverantör erbjuder till bäst pris. Det streamas en del i 4K här hemma och då tycker jag detta är rimligt. Betalar 349 kr/månad, numera via Bahnhof, men brukar byta lite då och då till den billigaste..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter rimligt, speciellt om man är flera. Verkar som att 10 MB är på väg bort, så det är väl bara en tidsfråga innan jag sitter här med 500/500 igen. :-)

      Radera
  5. 10 Mbit låter fireaktigt! Kör själv bra mycket högre hastighet men i ärlighetens namn kan jag för privatlivet byta ner till betydligt lägre men jobbar ibland hemifrån och då behövs den höga hastigheten och har den till ett skapligt pris.

    SvaraRadera

Jag har skaffat internet från stenåldern!

Vi brukade ha det snabbaste bredbandet i kvarteret, 500/500 MB! Det var inget snack om saken: vi var bredbandskungarna här i villaområdet. ...