måndag 21 oktober 2024

Dags att bygga en egen bunker!

Det finns få saker som är lika tillfredsställande som att bygga en alldeles egen plats där man kan vara helt sig själv. Och nej, jag pratar inte om ett lyxigt kontor eller ens ett bekvämt vardagsrum. Nej, jag pratar om den ultimata man-caven. Eller, för mina kvinnliga läsare – en women-cave! En plats där kaos möter ordning, där dina galnaste drömmar får fritt spelrum. Och i mitt fall – där skärmar, datorer och ekonomiska diagram täcker varje yta.

Tänk er detta:

Ett alldeles eget rum hemma i bostaden med en mörkgrå vägg fylld med skärmar som skulle få NASA att känna sig underutrustade, grafer och analyser av alla möjliga typer – aktier, fonder, inflationskurvor och citat från ingen mindre än Warren Buffett själv. “Price is what you pay. Value is what you get.” Ja, tack Warren, jag behöver bli påmind varje dag!

Jag har bekanta som också byggt sina caves. Fast de är inte riktigt lika förtjusta i aktier och fonder som jag, men deras man-caves är inte mindre imponerande. Istället handlar det om gitarrer hängande på väggarna, rörförstärkare i hörnet och planscher av Kurt Cobain.

Skillnaden? De spelar ackord, jag jagar index.

Men allvarligt, det finns en viss tillfredsställelse i att ha en plats där man får vara precis som man är.

Där kan man sitta och stirra på sina skärmar, läsa citat från investeringslegender eller bara försvinna in i sin egen värld – omgiven av allt det som gör dig lycklig, oavsett om det är aktiediagram eller gitarrsträngar.

Hur skulle din dröm-man-cave eller women-cave se ut? Skärmar och aktiecharts eller gitarrer och grungeplanscher? Eller något helt annat?

10 kommentarer:

  1. Intressant fråga!
    Jag har inte funderat så mycket på det, men troligtvis någon form av cyberpunk-tema skulle jag säga. Förmodligen med inslag av datoriserad börsanalys/handel.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr, jag förefaller inte ha ngt behov av detta. Konstaterar jag krasst när jag gräver i mitt inre. Sedan har jag naturligtvis en kraftfull stereo, en vedeldad bastu med havsutsikt, en stjärnhimmel ovanför mig, en laptop, en huggkubbe, en bokhylla, en säng att läsa böcker i, en vedbod, ett förråd, ett gym att gå till.

    Men inget behov av att samla allt i ett enda rum. Bär det nog med mig, jag är en cave man helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som att du har allt du behöver. :-)

      Radera
  3. En musgrotta; bilder, dofter och den mjuka känslan av att klappa en mus. Det gör mig gott och antagligen många män.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jag tror att jag delvis kör mitt torp som en man cave. Jag äger det till 100% jag har 100% bestämmanderätt om allt som sker där och jag omger mig med 100% det jag gillar.
      Min absoluta man cave dröm är mitt egendesignade hus med alla roliga saker och rum jag skulle fylla det med.
      Ett jaktrum, ett fiskerum, ett rum enbart för alla mina friluftsprylar, ett samlarrum, ett minnesrum med foto, biljetter, kartor och minnessaker jag skaffat på mina resor. Ett biorum, ett extra stort spelrum med shuffelboard, flipperspel, biljardbord, pingisbord, dart osv...
      Ja och i garaget får det gärna stå några trevliga bilar och mc samt kanoter och fyrhjuling.
      Kontoret kan jag tänka mig ett par skärmar och några gamla aktiebrev men förhoppningsvis så behöver jag inte spendera så mycket tid där utan umgås med barn och barnbarn som ständigt kommer på besök :-)

      Mvh // PP

      Radera
    2. Det låter kanon, bra idé med flera olika rum. :-)

      Radera
  4. Jag har ett helt hus själv, det påminner inredningsmässigt om en helt vanlig gäststuga men innehåller även ett bra utrustat hemmakontor. De viktigaste ingredienserna som "woman-cave" är braskaminen och bäddsoffan. Där har jag tagit många powernaps!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En braskamin är guld värd. En sån vill jag också ha. :-)

      Radera

Dags att bygga en egen bunker!

Det finns få saker som är lika tillfredsställande som att bygga en alldeles egen plats där man kan vara helt sig själv. Och nej, jag pratar ...