tisdag 2 april 2024

Första mötet med Arbetsförmedlingen

Som nyinskriven ska man efter någon eller några veckor ha ett första möte med en handläggare på Arbetsförmedlingen, där man går igenom vilka stöd som de kan erbjuda och vilka stöd som de bedömer att jag behöver.

Mötet som skedde på telefon är nu avklarat och jag fick tala med en trevlig kvinna som i och för sig inte hade någon som helst kunskap om min bransch, men som ändå gav ett gott intryck.

Jag kommer att placeras i den kategori som inte behöver någon form av stöd överhuvudtaget, utan man bedömer att jag klarar av att söka nytt jobb på egen hand.

Vi har bokat in ett uppföljande samtal om sex månader, det vill säga i början av oktober, där jag fått ett tidsfönster på tre dagar där jag någon gång av dessa dagar ska ringa och berätta om hur det går.

Under de här sex månaderna ska jag söka minst sex jobb i månaden, och samtliga ansökningshandlingar ska sparas så att jag kan visa upp dem vid framtida kontroller.

När samtalet var slut tänkte jag på två saker.

1

Seriöst??? Bara sex jobb i månaden, det är ju en löjligt låg siffra. En månad består av 160 arbetstimmar, och då blir det 26 arbetstimmar per sökt jobb. Det tycker jag är en väldigt låg ambitionsnivå.

2

Nice!!! De kommande sex månaderna kommer det inte att bli någon form av stöd, jag har haft väldigt svårt att se mig sitta i ett klassrum och lära mig att skriva CV, eller arbetsträna i lagret på en stormarknad. Hade utgången av det här samtalet landat i att jag skulle behöva göra detta hade jag struntat i att söka a-kassa och dragit tillbaka min ansökan.

På det stora taget är jag faktiskt riktigt nöjd, sen får vi se vad som händer i oktober, om sex månader.

Blir det någon åtgärd (som tydligen heter Rusta och Matcha), där någon hurtfrisk jobbcoach i mina barns ålder ska lära mig att söka jobb, ja då loggar jag helt enkelt ur och inväntar tjänstepensionen som börjar ticka två månader senare.

Nu är det bara att vänta ytterligare några veckor på att a-kassan ska fatta beslut om de kommer att betala ut a-kassa till mig eller inte.

17 kommentarer:

  1. Ja, jag förstår inte larmandet som en del uttrycker inför att kontakta Arbetsförmedlingen och vara arbetssökande en tid.

    Kom igen alltså...jag har jobbat på Arbetsförmedlingen några år...kollegorna var mestadels gäspiga och trötta dagarna i ända och hade fullt sjå att boka om besöken till annan tid längre fram för att slippa arbeta å leta efter kaffekoppen 👀.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

      Blev faktiskt själv förvånad hur låga kraven är, men jag antar att de skärps upp ganska rejält efter ett halvår.

      Radera
  2. Så hur kommer du göra? Skicka in sex taffliga ansökningar till sex jobb i månaden du inte vill ha och slösa arbetsgivarens tid eller kommer du gå in för det och faktiskt söka nåt du kan tänka dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag kommer att köra in i kaklet och skicka seriösa ansökningar, men samtidigt vara tydlig med att jag går i pension i december i år.

      Tack för kommentar.

      Radera
  3. Ja, upplägget är som jag tidigare estimerat i tidigare kommentarer. Men med undantaget att jag trodde att du nog skulle ha en uppföljning innan sommaren, något som inte blev av nu.

    Fråga: har du ingen inrapporteringsskyldighet om sökta jobb, en lista som ska mailas in eller läggas in i systemet på något sätt, en gång i veckan eller varannan vecka, ungefär samtidigt som du rapporterat in tidkorten, alltså underlaget för a-kassan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev det upprättat en handlingsplan vid/under/efter samtalet, dvs en skriftlig handling som myndigheten upprättat? Har du loggat in på ditt konto så kan du nog se den där, om den är klar.

      Radera
    2. Hej Anonym och tack för kommentarer.

      Man rapporterar en gång i månaden genom att skicka in en så kallad aktivitetsrapport till Arbetsförmedlingen, tidsåtgång 5-10 minuter. Tidrapporten till a-kassan kan man skicka in när man känner för det, men bäst är att göra det en gång i veckan så att man får pengarna så snabbt som möjligt.

      Det finns en skriftlig handlingsplan som sammanfattar det som jag och handläggaren kommit överens om på telefon.





      Radera
  4. Hahaha 😂, jag dööör. Nä tidigare utredningar har haft helt rätt , lägg ner arbetsförmedlingen! / C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej C och tack för kommentar.

      Får nog säga att jag håller med dig, jag hade nog räknat med betydligt tuffare krav. Som för detta egenföretagare är jag van vid att jobba häcken av mig för varje intjänad krona, så att söka sex jobb i månaden är ju ingenting i jämförelse.

      Radera
  5. Ungefär som väntat säger jag förutom att jag kanske trodde runt 10 jobb/månad skulle behövas. Själv hade jag kravet 3 jobbansökningar/mån när jag var 30% arbetslös och jobbade 70% häromåret.

    Stödet riktas som du märker till de som behöver det mest. Tror inte du kommer i "åtgärd" redan efter 6 månader. Då har du fortfarande mer än hälften av de 300 ersättningsdagarna kvar - åtgärder kommer när de 300 dagarna börjar ta slut.

    Som sagt 1. sök dina 6 jobb, 2. aktivitetsrapportera sökta jobb och 3. ring när det är dags för uppföljningsssamtal. Mer krävs inte.

    Får se hur det går med min arbetsanpassning - dåligt då säger jag upp mig och stämplar ett eller så fram till FIRE. Bra fortsätter jag nog med arbete ända fram till FIRE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Låter som en bra plan du har, det är bra att ha en reservplan om saker och ting inte går som man vill.

      Det var därför jag gick med i Unionen och tecknade en utökad inkomstförsäkring för ett par år sedan, det har varit lite osäkert med orderingången en längre tid.

      Radera
    2. Fire, med utökad inkomstförsäkring får du ju ca 80% av bruttot under samtliga i 200 ersättningsdagar, vilket räcker ganska precis hela 2024 ut. Om du tar några semesterdagar, dvs rapporterar som inaktiv, kan det bli några dagar ersättningsdagar även efter årsskiftet. Eller så tar du några "slattdagar" med enbart akasseersättning där under klämdagarna i jul och nyår med fullt jobbsökande under sommartid. När du får besked från akassan om hur lång karenstid du får har du möjlighet att planera mer i detalj hur du lägger ut dina dagar framåt, resten av året.

      Ser förresten att tilläggsförsäkringen hos unionen bara kostade 50 kr/mån, det var förmånligt tycker jag. 50 extra dagar med 80% istället för vanligt akassenivå.

      Radera
  6. Ja där ser man. Jag tillhör väl de som trodde att det var betydligt hårdare tag, men nu är man överbevisad. Vad är det för sorts jobb du ska söka, kan det vara vad som helst eller måste det vara inom "din bransch"? När min fru sökte jobb innan hon började plugga till SSK vet jag det var 150 sökanden till ett jobb som vaktmästare och husmor på ett församlingshem. VI fick ett brev efter 4 månader där de ursäktade den långa handläggningstiden. Min fru fick inte det jobbet.

    Spelar det nån roll om du är egen företagare? Jag kommer ju att vara "arbetslös/egen företagare" om några veckor. Vilken a-kassa har du och hur mycket får du per månad? Jag är med i AEA.

    SvaraRadera
  7. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

    Regelverket är ungefär detsamma för anställda och egenföretagare, däremot tycks det vara mer pappersexercis för oss som inte har haft en vanlig anställning.

    Vet inte exakt hur mycket det blir i ersättning, det är det som a-kassan just nu räknar på, mer än att det blir betydligt mindre än om jag fortsatt att jobba som jag hade tänkt.

    Enligt Unionen ska det bli cirka 80 procent av den tidigare nettolönen, och jag vill minnas att jag tagit ut 550000 kronor i bruttolön (före skatt).

    Tyvärr får man ingen kompensation för utebliven utdelning (cirka 275000 kronor kronor för min del).

    SvaraRadera
  8. Du har jobbat hårt som egenföretagare och förstås trodde du att om man ska få pengar krävs nåt i arbetsväg, men icke som vanligt när det gäller flertalet om inte alla bidrag. Undrar om AF insett att världen numera är datoriserad och copy/paste funkar rätt bra? Om man är långsam klarar man av 6 jobbansökningar på en enda dag utan att jobba ihjäl sig. Blir en AF period för mig när jag närmar mig RE, lagom tillvänjning av att inte ha några krav på sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar.

      Låter som en bra plan att fasa ut sig ur arbetslivet med några månaders a-kassa, har faktiskt aldrig tänkt på det som ett alternativ innan men nu blev det som det blev för min del.

      Återstår att se om jag får a-kassa eller om det blir en karensperiod först.

      Radera

Hur mycket pengar behöver jag - egentligen?

Jag har under de numera ganska så lediga dagarna roat mig med att försöka uppskatta hur mycket pengar jag behöver framöver, vilket varit en ...