måndag 8 april 2024

Allokering – viktigare än någonsin

Jag har tänkt mycket på det här med allokering, det vill säga hur man bör fördela mina tillgångar så att de ger bra avkastning till låg risk.

Just det sistnämnda är just nu det största bekymret för min egen del, eftersom min FIRE-plan bygger på att mitt kapital är intakt framöver.

Så här är mina tillgångar fördelade just nu:

Privat sparande i ISK

Mitt privata sparande som även är min buffert är placerat i tre stycken ISK, som jag har hos Avanza, Nordnet och SEB. Jag har för närvarande ett någorlunda globalt fokus på dessa, och har valt att låta allt ligga i Swedbank Robur Technology. Detta är risky så klart men fonden har gått så bra sedan 1983 att jag hoppas den fortsätter göra så, i annat fall skiftar jag över till en globalindexfond. Jag räknar med att kunna omfördela en hyfsat stor del av utbetalningarna från tjänste- och privatpensionen till mitt ISK mellan 55 och 65. Från och med 65 kommer jag varje år att börja sälja av 4 procent av innehavets årliga värde på mitt ISK och leva loppan för de pengarna, dessutom kommer jag att ha en buffert motsvarande ett års levnadsomkostnader placerat på ett högräntekonto med fria uttag.

Bostad utan banklån

Bostaden är för närvarande en villa som har försumbar belåning eftersom jag efter skilsmässan valde att amortera av så mycket av lånen som jag kunde. Ett vansinnigt beslut tycker säkert många, men jag värderar nattsömnen högt och ser villan som en tillgång som förhoppningsvis kan säljas snabbt om jag skulle vilja eller behöva det. Just nu ger den låga belåningsgraden ger ett billigt boende, och det känns bra när intäkterna från arbete/a-kassa upphör i december. Skulle jag å andra sidan sälja villan får jag loss en hel del kapital som jag kan använda till roligare saker, så det är också ett alternativ att överväga.

Alternativa investeringar

Till gruppen alternativa investeringar räknar jag in fysiskt guld, antikviteter och konst. Jag har några mindre innehav som inte är speciellt mycket värda, men som jag gillar. På sikt kan jag tänka mig att köpa en veteranbil, som då blir både en hobby och investering.

Tjänstepension

Den återkommer jag med i ett kommande blogginlägg.

Men skog då?

Under många år funderade jag på att köpa en mindre skogsfastighet, men jag gjorde tyvärr aldrig det. Tankarna finns dock fortfarande kvar, och skulle fastighetspriserna komma ned på mer rimliga nivåer är det inte omöjligt att jag köper på mig några hektar. På väldigt lång sikt har skog visat sig vara en oslagbar investering, men med ett fåtal hektar blir det mest en hobbyverksamhet.


Hur har du fördelat dina tillgångar?


16 kommentarer:

  1. Om du är intresserad av veteranbilar så antar jag att du följer vad som händer inom området lagstiftningsmässigt. Bara så att du inte köper något för halvmycket pengar som du kanske så småningom vill/kommer att sälja och så visar det sig inte möjligt.
    Det här med förbränninsgmotorer verkar vara en politisk sak som man har en agenda för, i västerlandet iallafall. Man kanske kan exportera, men det kommer antagligen bli svårt, och om många försöker sälja samtidigt kan det bli trångt i utgången, låga priser och kanske även omöjligt hitta köpare.

    Fortsatt bevakning rekommenderas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Jodå, jag har följt det lite smått, så jag tänker att jag avvaktar ett tag till och se vad som händer.

      Drömmen vore att hitta en riktigt välvårdad standardbil från 80-talet, kanske en Volvo 740 GL.

      Radera
    2. Aha, trodde det var muskelbilar eller italiensk sport. Men en volvo från 80-talet: ja då kan man väl byta motorn till en V8 så det blir lite "drag under galoscherna" ;-)

      Radera
    3. Nja, original ska det vara och matching numbers så klart. :-)

      Radera
  2. Skönt med låg belåning på villan, helt klart allra bäst när inflödet minskar samt ger god sömn.
    Skogsfastighet, ja eller fritidshus med några ha har jag tänkt på i många år. Inte blivit av och på ett sätt perfekt då mindre bekymmer samt lägre kostnader. FIRE bostad kanske blir mer dito men inte heller här klar med tänket.
    Inget i alt investeringar, lite jobbigt hugga av guldflisor när man ska handla osv så förstår inte riktigt guld även om värdeökn varit mkt bra. Konst ökar inbrottsrisk precis som guld...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja du har rätt. Ska man åka till affären och köpa mjölk och man bara en guldtacka hemma så lär man komma hem med en hel del liter. Om nu personalen på Willys eller Lidl ens skulle tagit emot en guldtacka som betalning. :-)

      Låg belåning på boendet är jag verkligen nöjd med, trots att jag kunnat fått betydligt högre avkastning i en vanlig globalfond för de pengar som jag istället använt till amortering.

      Radera
  3. Jag har 85% av kapitalet investerat i aktier (84%) och fonder/ETFer (16%). Det mesta av allt detta är direktavkastande, dvs delar ut kontanter. Direktavkastningen är just nu 4,8%.

    Resterande 15% av kapitalet ligger på räntebärande konton. Det är det jag kallar min buffertkassa. Dessa 15% motsvarar i dagsläget 5 års utgifter.

    Äger även en fastighet med låg belåning där jag avser bo i RE. 5 byggnader, inte så mycket skog på den fastigheten men alltid är det några grenar och ibland något träd som behöver justeras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ha 5 års utgifter säkrade, kommer troligen att ökar andelen räntor ganska så rejält ju äldre jag blir.

      Radera
  4. Helt klart är det viktigt att ha koll på sin ekonomi innan man gör sin FIRE.

    Kommer sälja från ISK/KF direkt vid FIRE (55 år?) då jag har för lite privat- och tjänstepension för att klara mig fram till 65 år. Samt att det troligen är våra bästa år.

    Bostad utan lån vill jag också ha - vilket kräver byte från Sthlms-BR till billig villa i Småland. Det om något borde vara avstressande när räntan för sig.

    Skog är alldeles för mycket arbete för mig. Inte ens en liten plätt som kan ge ved och värme till huset är jag intresserad av. För mycket arbete helt enkelt.

    Tycker mig se väldigt höga transaktionkostnader på guldtackor, konst och samlarbilar mm så det är inget för mig. Eller möjligen en rolig bil då som mestadels får gå på nöjeskontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har följt din blogg ett tag och tycker att du har en bra plan, speciellt när det gäller hur ditt framtida boende ska se ut.

      Där behöver jag bli tydligare för min egen del, nu har jag bara en vag tanke om att sälja villan och skaffa hyresrätt för att frigöra kapital, men så mycket längre än så har jag inte tänkt.

      Radera
  5. Jag tänkte länge köpa en skogsfastighet också, men efter hur aktivister kan ge avverkningsförbud utan ersättning från staten så avstod jag. Visst kan man stämma staten och eventuellt få ut något men att bli rättshaverist och processa lockar inte. Köpte en kåk på med ca 1ha skog klassat som "tomtmark" istället. Nu kan jag fälla några träd om året för eget bruk, oavsett om någon får syn på en hackspett, groda eller blomma här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hektar låter ju kanon och sen röja, gallra och plockhugga lite när lusten faller på, perfekt när man blir äldre men ändå vill röra på sig då och då.

      Radera
    2. Jag funderade på skog ett tag, men slog bort det. Dels för att jag inte har kunnandet, dels för mer eller mindre oförutsedda händelser som storm, skogsbrand, sällsynta grodor mm.
      Visst hade det varit trevligt men det är inte värt alla bekymren.
      Köpte aktier i ett skogsbolag istället. Skickar delar av familjen till olika jaktlag i landet och andra i familjen. till svampplockning i närheten av hemmet.

      Spargrisen

      Radera
    3. Så kan man också göra, då är man exponerad mot skog och får en naturupplevelse på köpet. :-)

      Radera
  6. Jag tror på att både diversifiera men även att sprida motpartsriskerna. Dvs flera banker och flera sparinstitut för räntesparande. Även om det finns insättningsgarantier och investerarskydd samt att man själv äger aktierna i en ISK så om någon kommer på obestånd kan det ta tid att få ut sitt kapital. Och sen kan man ju gå på en mina med bedrägeri. Så tänker jag, diversifiera och sprida motpartsriskerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just motpartriskerna är intressanta, jag skrev om det i ett tidigare blogginlägg och kommer att fortsätta att sprida ut kapitalet.

      Det tror jag är en bra strategi tillsammans med diversifiering med olika tillgångsslag på olika marknader och i olika valutor.

      Radera

Hur mycket pengar behöver jag - egentligen?

Jag har under de numera ganska så lediga dagarna roat mig med att försöka uppskatta hur mycket pengar jag behöver framöver, vilket varit en ...