måndag 25 mars 2024

Alecta – dags att byta?

Pensionsjätten Alecta har varit blåsväder en hel del den senaste tiden, bland annat på grund av sina usla aktieaffärer i Silicon Valley Bank som ledde till permanenta förluster på åtskilliga miljarder dollar. Dessutom har man en hel del andra surdegar som kan utlösa fler miljardförluster.

Ett tag verkade det som att Alectas revisor inte tänkte ge styrelsen ansvarsfrihet, vilket bland annat Dagens Industri rapporterade om den 21 mars.

Men efter vad man kan förmoda väldigt hårda påtryckningar från den svenska finanseliten så fick styrelsen ändå ansvarsfrihet, vilket innebär att de slipper bli personligt ansvariga för sina ovanligt usla beslut.

Numera sparkade vd:n Magnus Billing kan därför skratta hela vägen till banken, och belönas dessutom med 21 månadslöner trots att han bara jobbade tre månader förra året.

Normalt skulle jag kanske inte brytt mig så hemskt mycket, men nu är det så att mitt aktiebolag har pyntat in hel del cash till min egen ITP 1 som till 100 procent finns placerad hos Alecta.

Och det här är pengar som jag räknar med att kunna leva på de kommande tio åren.

Jag tror på att rösta med fötterna och att vara proaktiv, och överväger att flytta min ITP till något annat bolag, där jag tycker att SPP eller Länsförsäkringar verkar vara ett vettigare val.


Ni som har ITP 1 hos Alecta, hur resonerar ni?


6 kommentarer:

  1. Alecta var bra förr men har dålig avkastning nu
    så jag har bytt till SPP
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej C. och tack för kommentar.

      Håller med dig, Alecta är inte vad det en gång var.

      SPP låter som ett bra val.

      Radera
  2. Har också funderat lite på detta, frågan är om det är lönt då kanske nästa haveri inträffar i tex spp. Inte färdigtänkt än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar.

      Ja, risken är stor att även de andra bolagen har sina surdegar.

      Byter man nu så är risken att Alecta hunnit städa upp i sina egna led när det blir nästa försäkringsbolags tur att hamna i skottgluggen.


      Radera
  3. För några år sedan samlade jag ihop allt som gick till SPP. Hade det utspritt på en hel del olika ställen, har jobbat på många olika arbetsplatser.

    Kan väl inte säga att jag ångrat mig, har inte heller följt det hela så noggrant. Det kan finnas bättre ställen, men det duger åt mig med SPP.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

      Det lutar åt att jag byter till SPP, har inte fördjupat mig så mycket i det hela heller om jag vara ärlig.

      Men det verkar som att jag måste ha kvar hälften i Alectas traditionella försäkring, så då kanske det är bra att sprida riskerna.

      Radera

En portfölj för evigheten

Jag har länge funderat på att skapa en helt ny och separat portfölj vid sidan om min huvudportfölj. Den här nya portföljen ska jag behålla...