fredag 22 mars 2024

Att söka jobb år 2024

Egentligen är det en ganska märklig känsla att söka jobb, eftersom jag alltid varit egenföretagare.

Så när jag ger mig in det här är det verkligen med blandade känslor, speciellt med tanke på att jag varit verksam i en väldigt liten specialnisch.

I mitt fall innebär det att det bara finns ett begränsat antal tänkbara arbetsgivare som jag skulle kunna vara intressant för, men eftersom jag tänkt göra ett seriöst försök har jag i alla fall ringt runt till dem jag känner till och som jag även haft olika former av samarbeten med.

Som jag misstänkte hade ingen av dem något rekryteringsbehov, snarare tvärtom. De som har anställda har planer på att dra ned på personalstyrkan, antingen genom uppsägningar eller genom att invänta kommande pensionsavgångar. Och de som driver enmansföretag, som jag gjorde tidigare, har inga som helst planer på att bli arbetsgivare.

Men eftersom jag nu måste kunna visa Arbetsförmedlingen att jag söker jobb så har jag i alla fall skickat iväg formella intresseanmälningar till dem, kompletta med ett flashigt CV och personligt brev.

Om några veckor är det dags för ett första telefonsamtal med Arbetsförmedlingen, så nu är det bara att hålla tummarna för att de inte bokat in mig på något vuxendagis.

7 kommentarer:

  1. Hur många jobb måste du söka?
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej C. och tack för kommentar.

      Det ska bestämmas under det kommande samtalet, men jag tänker att jag går ut hårt och matar iväg ansökningar till samtliga företag jag kan tänka mig.

      Radera
  2. Du är van vid näringslivet och privat företagsamhet. Snabba puckar. Omedelbar återkoppling. Flagga snarast för problem. Åtgärda problemen. Lägg det där bakom dig nu.

    AF är något helt annat, så som du säger så är första riktiga kontakten om några veckor. Då ska det nog upprättas en handlingsplan som arbetsförmedlaren skriver/upprättar/utfärdar och som du ger input till. Datumsatta framtida aktiviteter och avrapporteringstillfällen kommer att framgå. Så antagligen nästa avstämning av handlingsplanen om någon månad drygt, skulle tippa på i början på maj för det är lagom avstånd till sommar och semester.

    Många hittar nytt jobb inom tre månader, ja upp till fem månader, så mest troligt är att du under en tremånadersperiod kommer att få stå och puttra för dig själv utan att AF lägger någon tid att tala om på dig. Sen är det som sagt sommar, sol och semester så då blir det inte mycket gjort. Framåt mitten av augusti och september
    kanske det blir någon slags aktivitet på AF-kontoret. Typ samlas i grupp och titta på en föreläsare som håller låda om hur viktigt det är med ett CV som är läsligt. Typ. Och efter det är dagen slut, och en aktivitet avprickad på handlingsplanen. Då har du ju jobbat. Bra gjort.

    Så där håller det på ytterligare ett tag, skulle tippa på att efter drygt sex månader ungefär så kanske det blir något annat än avrapportering av sökta jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Inser att jag är glad över att jag har en tydlig deadline för jobbsökandet, som är i december.

      När/om det blir dags för aktiviteter som känns förnedrande, så tackar jag för mig och skriver ut mig.

      Då är det förhoppningsvis bara några månader kvar till tjänstepensionen tickar in.

      Radera
    2. Får se om det blir en övergång med A-kassa in i FIRE för mig. Men Anonym har ungefär samma erfarenheter som jag har har av AF men jag minns det som ännu lite långsammare.

      Jag är en tålmodig fan och skulle nog kunna gå på några aktiviteter om det behövs för att kvittera ut lite pengar och jag visste att det fanns ett slut i närtid (FIRE).

      Radera
    3. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Ja du har rätt, man kanske skulle se lite mer krasst på det här och härda ut till december oavsett vad som Arbetsförmedlingen hittar på.

      Radera
    4. @FIRE 2025: jag tror att man faktiskt, precis som US skriver, ska hålla ut och i alla fall få något tillbaka för alla inbetalda premier. Så tänker jag göra när den klockan klämtar.

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...