onsdag 20 mars 2024

Första kontakten med a-kassan och Arbetsförmedlingen

Sådär, då vart man inskriven. Allt sköttes på datorn hemma vid köksbordet så jag slapp besöka Arbetsförmedlingen.

Känns faktiskt inte alls så bra som jag hade hoppats, så frågan är om jag ska fullfölja det hela.

Jag har nog inte riktigt förstått vidden av det hela, men att vara arbetslös innebär att man helt och hållet frånsäger sig allt vad frihet heter. Och det är ju raka motsatsen till vad jag som företagare är van vid, nämligen att själv kunna styra min tid.

Vad är det som är problemet då?

Jo, det ska rapporteras vilka jobb man söker, någon ska granska att man verkligen sökt jobben och det ska skickas papper och blanketter och intyg kors och tvärs.

Det känns som att hela systemet bygger på ett slags antagande om att jag som arbetslös försöker fuska till mig bidrag som jag inte har rätt till, och det stör mig något alldeles oerhört eftersom jag ser mig själv som en ärlig person.

Jag har dock gått igenom alla stegen som krävdes hos först Arbetsförmedlingen och därefter hos min a-kassa, det sistnämnda tog åtskilliga timmar eftersom det behövdes kompletteras med en hel del uppgifter från bland annat min redovisningsbyrå och Skatteverket.

Så nu är det bara att vänta och se vad a-kassan säger.

För det är så finurligt att även om man skrivit sig på Arbetsförmedlingen så finns det ingen som helst garanti för att man i slutändan ändå får a-kassa.

Väntetiden är cirka 4 veckor innan a-kassan gått igenom ärendet, och sen kan det bli ännu fler vändor med papper och intyg av alla de slag innan de fattar beslut.

Men nu har jag i alla fall tagit det första steget, ska bli spännande att se vart det hela landar!

14 kommentarer:

  1. Kul att du uppdaterar! Ja det är det där jag är rädd för, att vara "ägd" av en myndighet. Det är inte lika slappt idag än vad det var på Göran Perssons tid, då man i princip förtidspensionerade alla med nån sorts sjukdom. Effektivt i att få ner arbetslöshetssiffrorna.
    Dock är ju A-kassans primära syfte att få folk som inte har hittat jobb eller som går och lever på bidrag att komma i arbete. Och då tror jag att kontroll och mer piska än morot tyvärr är vägen att gå, speciellt så som samhället ser ut idag. Jag kommer till största sannolikhet inte söka någon kontakt med a-kassan utan köra på som student något år till, tills CSN-pengarna är slut, sen får vi se. Eget bolag är ju en idé men då måste psyket bli mycket bättre än idag.

    Nu kommer du säkert att få a-kassa, det vore märkligt annars. Men räkna med att bli kontrollerad när som helst. Att resa någonstans är nog bara att glömma. Allt handlar ju om hur attraktiv ens CV är, är du analfabet från Etiopien, ja då är det raka vägen till kurs i att räfsa löv och sfi som gäller, men såna som du och jag lär de nog tvinga söka massvis med jobb, då vi på pappret är väldigt anställningsbara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det var på pricken det därmed att vara ägd av en myndighet.

      Vi får se hur det hela utvecklas, blir det för konstigt och knepigt hoppar jag nog av.

      Fyra veckors väntan dock innan jag får någon som helst feed-back från a-kassan.

      Tack för kommentar förresten!

      Radera
    2. Snålgrisen, så länge man söker jobb behöver man ju inte fysiskt vara på någon speciell plats; om du befinner dig i sommarstugan i djupa skogarna eller sitter hos dina bekanta med utsikt över långe jan spelar mindre roll. När du blir kallad till anställningsintervju kan det däremot bli en bit att åka, men det är ju en annan sak.
      Om du vill ta ledigt så är det bara att ta semester. Du får inget betalt - men så jobbar du ju inte heller med arbetssökandet.
      Hur många jobb behöver man då söka? Ja, två tre i veckan ungefär (minst sex jobb (!) per månad anger arbetsförmedling själva på sin hemsida). Inte så väldigt betungande, tycker jag, men det kanske finns de som anser det?

      Radera
    3. Analfabet ifrån Egypten, haha Snålgrisen där kom första skrattet idag!

      Radera
    4. Anonym: Ja nu vet jag inte hur snabbt det där går, men åker man iväg 4 veckor och rätt som det är får intervjuer, då blir det knepigt, speciellt om man är iväg med familjen. Jag kanske problematiserar för mycket, men jag tänker att arbetsförmedlaren när som helst kan ringa och säga "-du nu har vi hittat en praktikplats till dej på kajsas bageri, intervju bokad imorrn". I princip ska du ju inte kunna tacka nej då du alltid ska finnas tillgänglig (om du inte är på semester såklart)

      Radera
    5. Snålgrisen, förstår jag dig rätt med följande:

      1/ Om du har semester och meddelat det till AF och du är bortrest med familjen så är det inget problem för det är meddelat i förväg. Inget jobbsökande sker, ingen a-kassa betalas ut.

      2/ Om du inte har semester men har rest iväg med familjen i fyra veckor då kan det bli problem? Ja, hur är det med ditt vanliga jobb, där du ska befinna dig fysiskt på arbetsplatsen flera dagar i veckan, och du reser iväg med familjen i fyra veckor? För de mig och jag antar de flesta innebär det problem med arbetsgivaren.

      Att AF helt plötsligt skulle ringa och säga att arbetsförmedlaren själv har bokat in en anställningsintervju med dig imorgon, helt utan förvarning och utan någon sorts diskussion med dig, skulle jag säga är mycket osannolik, gränsande till obefintlig.
      Att AF skickar förslag om arbetserbjudande du anmanas söka, ja det är klart. Då skickar man in sina papper som vanligt och så är det inte mer med det.

      AF ringer inte till dig en lördagkväll när du är på fest och kräver att du om några timmar - kl 02.00 - ska inställa dig på hasses korvmoj för att rycka in och städa. Det fungerar inte så.

      När man är inskriven på AF är det enklast att betrakta det som att du har en ny arbetsgivare.
      Du är "anställd" där för att läsa jobbannonser, skicka in ansökningar till företag där du skulle kunna passa in, rapportera en gång i veckan till AF vad du gjort. Så du har nya arbetsuppgifter hos din nya arbetsgivare, vad är det för konstigt med det?

      Radera
  2. Du känner väl till att hos Unionen måste du också ansöka separat om inkomstförsäkringen, dvs utöver registrering hos arbetsförmedlingen och A-kassan:
    "Ansökan om ersättning från a-kassan och inkomstförsäkringen är två separata ansökningar. En anmälan om inkomstförsäkring sker inte med automatik i samband med att du anmäler dig till Arbetsförmedlingen och a-kassan . Kontakta din a-kassa för mer information."

    När jag flyger måste jag gå igenom säkerhetskontrollen fastän jag ser mig själv som en ärlig person. Tråkigt och omständligt men det är ju så det behöver vara för det finns människor som medvetet inte är ärliga.
    Jag skulle nog säga att kontrollerna rent generellt behöver bli avsevärt bättre i Sverige vad gäller det mest om det berör pengar och/eller förmåner. Tyvärr, men så är det.

    Sen ser jag att du har fått en ny kund, arbetsförmedlingen istället för din gamla kund. Din nya kund vill ha saker gjorda (på sitt sätt) för att de ska betala din faktura, dvs du ska få pengar inbetalda på ditt konto. Det är din kund som bestämmer, det är väl samma sak som tidigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Jag tror att jag väntar med att ansöka hos Unionen tills jag får klartecken från a-kassan att jag verkligen får a-kassa.

      Kul liknelse det där med att jag fått Arbetsförmedlingen som ny kund. :-)

      Radera
    2. Vill minnas att man i mitt fall skulle göra ett medgivande på AEA -kassa till Unionens Inkomstförsäkring så skötte sig allt nästan automatiskt sedan.

      Radera
    3. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Verkar som att jag ska fylla i en massa uppgifter till Unionen också, kanske är det lite speciellt eftersom jag är företagare.



      Radera
  3. Jag är väldigt mycket en "tar det som det kommer" människa. Det är nog vad du får göra, uppge alla uppgifter och vänta. Det går säkert bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

      Japp, nu är det bara att sitta och vänta. Och söka jobb så klart :-)

      Radera
  4. Usch ja Fire2025, att bli ägd av en myndighet lockar ju inte. Finurliga system vi har, som vanligt sätts tumskruvarna mest åt på dem som förtjänat en liten tid med hjälp, sådan man dessutom betalat dyrt för under många år... Avundas inte don nyuppkomna situation. Själv hittills aldrig haft med AF att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar.

      Håller tummarna för att du slipper Arbetsförmedlingen.

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...