torsdag 22 februari 2024

Svenska män blir blåsta på pensionen!

Gjorde du lumpen som ung? Grattis säger svenska staten, och belönar dig med lägre pension!

Jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag läste ett äldre blogginlägg av Cornucopia, ni vet han försvarsbloggaren.

Blogginlägget finns här, och jag tycker att även om det har några år på nacken är det en skrämmande läsning som berör hundratusentals svenskar.

https://cornucopia.se/2017/08/ingen-pensionersattning-om-du-gjorde/

Själv ägnade jag 15 månader av mitt liv åt att göra lumpen, och jag har verkligen blandade känslor om detta.

Visst tyckte jag att Sverige var värt att försvara. Och visst var det kul att staten tyckte att jag var ett sådant praktexemplar att jag skulle få någon slags elitutbildning till vad som då kallades värnpliktig fänrik, tror jag det var.

Men!

Det där med plikten, tvånget och det högst påtagliga och verkliga hotet om fängelsestraff om jag inte rättade in mig i ledet, det var bara för mycket. För hur man än ser på saken, hälften av den svenska befolkningen (alla kvinnor) slapp helt det här. Och samma sak gäller alla dem som utan större problem fuskade till sig en frisedel.

När man är bara 18 år, som jag var när jag ryckte in, är 15 månader vansinnigt lång tid. Att sen utbildningen bitvis var under all kritik och att flera månader slösade bort på meningslösheter som att lära sig att marschera i takt inför högvakten gjorde inte saken bättre.

Med facit hand skulle jag så klart ansträngt mig för att göra så dåligt ifrån mig som möjligt på mönstringen, och kommit undan med de 7-8 månader som de flesta andra gjorde.

När jag lämnade det militära efter 15 månader hade jag alltså ägnat en tiondel av mitt liv (!) åt något som jag inte haft någon som helst nytta av sedan dess.

Tjejerna i min gamla gymnasieklass läste då redan tredje terminen på universitet, eller så hade de fast jobb.

Själv var jag utsliten och trött.

Borde vi inte skicka ett mail till samtliga politiska partier och fråga om hur och när vi ska kompenseras?


Har du gjort lumpen?

10 kommentarer:

  1. Haha ja vi är verkligen blåsta fick väl en ersättning som räckte till att köpa en snusdosa om dagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Tack för att du kommenterar.

      Ja, det var väl ungefär det som dagersättningen räckte till.

      Tur att jag inte snusade, för jag brukade spara pengarna till helgen och kunde då köpa 3-4 öl på puben.

      Snacka om att jobba hårt för nästan inga pengar alls.

      Radera
  2. Vad sjukt. Visste inte detta. 400 kronor mindre i månaden. Varför är det ingen som protesterar mot detta????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Jag blev själv förvånad när jag läste det, det är ju helt uppåt väggarna att först blev vi tvingade att göra något som de flesta inte alls var särskilt sugna på.

      Under tiden vi gjorde detta fick vi en usel ersättning som inte ens var i närheten av vad vi skulle tjänat om vi haft en vanlig anställning.

      Och sen, 40 år senare, fortsätter staten att bestraffa oss genom att ge oss lägre pension än dem som slapp göra lumpen.

      Vi borde verkligen lyfta denna frågan, det handlar ju inte bara om pengar utan även om rättvisa.





      Radera
  3. Håller med. Det vore rimligt att staten satte in åtminstone 10k per genomförd månad på era pensionskonton. Faktiskt rent skamligt av staten att utnyttja er på det sättet. Undrar om inte lumpenvägrarna fick pensionspoäng för sin fängelsevistelse t.o.m? De hade iallafall bättre betalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag gillar verkligen din idé om att staten sätter in 10000 kronor per lumpenmånad på pensionskontona, det skulle bli ett plåster på såren.

      Radera
  4. Förr när de 16 bästa åren räknades som pensionsgrundande då ansågs det gynna folk med hög lön för mycket så man ändrade. Det betyder att för dem med lång högre utbildning (ingenjörer tex) så förlorar man 5 år av intjänad inkomst (minst). Somliga tycker nog att det är alldeles utmärkt, men för längre utbildningar med sämre löneutveckling så uppkommer frågan ofta "vad är meningen med att plugga så länge egentligen?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Håller med dig om att det blir galet när staten hela tiden ändrar spelreglerna för hur pensionen ska beräknas och när den ska få tas ut.

      Som ung tänker man sällan på pensionen, men nu när man närmar sig pensionsåldern blir det uppenbart att vissa val man gjort kanske inte alltid varit de optimala.



      Radera
    2. Vad synd att inte bara de bästa åren räknas 😂

      Radera
    3. Ja, verkligen.

      Jag har väl 15-20 finfina inkomstår som skulle gett en hel del klirr i kassan, om det gamla systemet funnits kvar.

      Tyvärr har jag även några inkomstår som inte är fullt lika imponerande, där det dryga året som jag gjorde lumpen är klart sämst.

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...