Dagens
bilar är tekniska underverk – men de har också fler komponenter som kan
krångla.
Oavsett om det är en fossildriven bil, en laddhybrid eller elbil, visar Bilprovningens besiktningsstatistik att över 35 procent av personbilarna fick anmärkningar vid kontrollbesiktningen under 2024, och nästan varje femte (23,7 procent) bedömdes ha så allvarliga brister att efterkontroll krävdes.
Vanliga fel:
*
Bromssystemet – det största problemet. Ojämn bromsverkan och slitage
*
Belysning – fel på strålkastare, dimljus och positionsljus
*
Hjulsystem och däck – fel på hjulupphängning och balansering
*
Generella elsystemproblem
Märken med flest fel och anmärkningar vid besiktning
Enligt
Transportstyrelsens data för bilar som är högst 10 år gamla sticker några
märken ut:
*
Tesla är sämst i klassen med 19 % underkännande (Model X över 24
%)
*
Därefter Dacia (18,2 %), Renault (15 %), Citroën (14,3
%), Jeep (13,3 %)
Bäst vid besiktning är:
*
Polestar (3,3 % underkända)
*
Lynk & Co (4 %)
*
Porsche (4,7 %)
*
Mini (5 %)
*
Honda (5,1.
Min Volvo V70N som snart är veteran har de senaste 25 åren klarat sig med vanlig service och byte av slitagedelar, utan elektronikstrul eller behov av uppdateringar. Verkligen ett exempel på hur analoga konstruktioner ger färre överraskningar.
Är du nöjd med din bil? Kommentera gärna.
Första besiktning 2027, så här långt felfri.
SvaraRaderaMen även min gamla ford klarade sig ganska bra i besiktningarna. Jag gissar på att det delvis beror på hur bilen körs, och inte bara på hur den är ihopskruvad.
Grattis, vad kör du för märke?
RaderaMazda blev det den här gången.
RaderaMazda verkar vara bra bilar, visst för du 10-årig garanti på delar av bilen också?
RaderaJapp, 10 år på en hel del, det mesta som är riktigt dyrt att byta. Även om det är villkorat med auktoriserad service osv.
RaderaJag gillar även att de inte hoppat på tåget med mindre och mindre motorer, utan kör på sin 2L motor med lägre varvtal istället.
Hur ser servicepriserna och serviceintervallerna ut. Kia till exempel är väldigt dyra om man vill behålla deras 7-åriga nybilsgaranti
RaderaIntervallen är en gång om året, eller var 1500:e mil om jag minns rätt. Priserna är förmodligen inte jättebilliga. Men jag har inte gjort min första service ännu, så det återstår att se till viss del.
RaderaGenerellt sett prioriterar jag krångelfrihet framför lägsta möjliga pris, så jag har inte optimerat för det i mitt bilval ska tilläggas.
Krångelfrihet är alltid värd att betala extra för. Ska ha med Mazda på min bevakningslista för nästa bil.
RaderaJag saknar Toyota i bäst-listan. De brukade alltid toppa den. Fast det kanske bara gällde innan det blev en rullande dator (rullator).
SvaraRaderaJapp, Toyota var bra innan. Har bara ägt en Toyota tidigare, och den var helt felfri. Men min V70N har nästan varit lika bra, dessutom så rostar den inte. :-)
Radera