fredag 8 augusti 2025

Moderna bilar flitiga gäster på verkstaden

Dagens bilar är tekniska underverk – men de har också fler komponenter som kan krångla.

Oavsett om det är en fossildriven bil, en laddhybrid eller elbil, visar Bilprovningens besiktningsstatistik att över 35 procent av personbilarna fick anmärkningar vid kontrollbesiktningen under 2024, och nästan varje femte (23,7 procent) bedömdes ha så allvarliga brister att efterkontroll krävdes.

Vanliga fel:

* Bromssystemet – det största problemet. Ojämn bromsverkan och slitage 

* Belysning – fel på strålkastare, dimljus och positionsljus

* Hjulsystem och däck – fel på hjulupphängning och balansering 

* Generella elsystemproblem 

Märken med flest fel och anmärkningar vid besiktning

Enligt Transportstyrelsens data för bilar som är högst 10 år gamla sticker några märken ut:

* Tesla är sämst i klassen med 19 % underkännande (Model X över 24 %)

* Därefter Dacia (18,2 %), Renault (15 %), Citroën (14,3 %), Jeep (13,3 %)

Bäst vid besiktning är:

* Polestar (3,3 % underkända)

* Lynk & Co (4 %)

* Porsche (4,7 %)

* Mini (5 %)

* Honda (5,1.



Min Volvo V70N som snart är veteran har de senaste 25 åren klarat sig med vanlig service och byte av slitagedelar, utan elektronikstrul eller behov av uppdateringar. Verkligen ett exempel på hur analoga konstruktioner ger färre överraskningar.

Är du nöjd med din bil? Kommentera gärna.

 

10 kommentarer:

  1. Första besiktning 2027, så här långt felfri.
    Men även min gamla ford klarade sig ganska bra i besiktningarna. Jag gissar på att det delvis beror på hur bilen körs, och inte bara på hur den är ihopskruvad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, vad kör du för märke?

      Radera
    2. Mazda blev det den här gången.

      Radera
    3. Mazda verkar vara bra bilar, visst för du 10-årig garanti på delar av bilen också?

      Radera
    4. Japp, 10 år på en hel del, det mesta som är riktigt dyrt att byta. Även om det är villkorat med auktoriserad service osv.

      Jag gillar även att de inte hoppat på tåget med mindre och mindre motorer, utan kör på sin 2L motor med lägre varvtal istället.

      Radera
    5. Hur ser servicepriserna och serviceintervallerna ut. Kia till exempel är väldigt dyra om man vill behålla deras 7-åriga nybilsgaranti

      Radera
    6. Intervallen är en gång om året, eller var 1500:e mil om jag minns rätt. Priserna är förmodligen inte jättebilliga. Men jag har inte gjort min första service ännu, så det återstår att se till viss del.

      Generellt sett prioriterar jag krångelfrihet framför lägsta möjliga pris, så jag har inte optimerat för det i mitt bilval ska tilläggas.

      Radera
    7. Krångelfrihet är alltid värd att betala extra för. Ska ha med Mazda på min bevakningslista för nästa bil.

      Radera
  2. Jag saknar Toyota i bäst-listan. De brukade alltid toppa den. Fast det kanske bara gällde innan det blev en rullande dator (rullator).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Toyota var bra innan. Har bara ägt en Toyota tidigare, och den var helt felfri. Men min V70N har nästan varit lika bra, dessutom så rostar den inte. :-)

      Radera

Moderna bilar flitiga gäster på verkstaden

Dagens bilar är tekniska underverk – men de har också fler komponenter som kan krångla. Oavsett om det är en fossildriven bil, en laddhybr...