Solen gassar och det är dags att skifta till sommardäck. I år slog jag på stort genom att låta en däckfirma göra jobbet.
Valet föll på en liten,
anonym verkstad i ett industriområde som sett sina bästa dagar. Den slitna
billyften gnisslade olycksbådande och mutterdragaren, som troligen varit med
sedan långt innan det senaste millennieskiftet, hostade till men gjorde sitt
jobb.
Jag roade mig med att klocka
tiden från det att jag räckte över bilnyckeln till att bilen stod färdig med
sommarhjulen monterade.
Resultatet?
Fem minuter blankt. FEM
minuter! Det tog längre tid för mig att leta fram Swish-appen och betala än för
mekanikern att byta däcken.
Priset? 350 kronor.
Med det tempot kan verkstaden
hantera 12 bilar i timmen. Multiplicerat med 350 kronor ger det en timintäkt på
4200 kronor.
Det måste vara en av de mest
lönsamma verksamheterna i Sverige anno 2025!
Eller ja… förutsatt att alla
betalningar verkligen bokförs.
Jag vågade inte fråga om
kvitto, så det är mycket möjligt att verkstadsägaren plockar hem 4200 kronor i
timmen – rakt ner i fickan.
Med tanke på att han
troligtvis inte heller behöver dyra marknadsföringskampanjer eller stylade
lokaler för att locka kunder känns det som ett affärskoncept med låg overhead
och skyhög vinstmarginal.
Kanske är det dags att sadla
om till däckbytare istället för FIRE?
Ja det är god förtjänst. Tror dock inte man orkar hålla på så 8 timmar, det är ju en del dödtid med. Många sa till mig att det var "enkelt" att bli rik som IT-konsult. Jo för 25 år sedan kanske, idag är det antagligen mycket enklare att bli rik som hantverkare.
SvaraRaderaOm jag hade haft en vanlig bilverkstad skulle jag gått all-in på hjulskifte på våren och hösten, det är galna pengar man kan dra in om man ser till att få ett snabbt och fungerande flöde.
RaderaEn bra idé, med rejäla verktyg går det fort! Ja universitetsutbildning är nog passé.
SvaraRaderaJa, 5 minuter är ingenting. När jag själv byter hjulen med fälgkors och bilens domkraft känns det som att det tar minst en timme att få det klart. :-)
RaderaEn timme klarar inte jag det på - inte inklusive plocka fram och bort och pumpa däck. Dessutom brukar jag rengöra fälgarna både invändigt och utvändigt och ibland även vaxa och även rengöra i hjulhuset... Men bara däckbytet går säkert på en timme.
RaderaPS Fastrostade rostiga plåtvinterfälgar på våren är dessbättre ett minne blott.
Behöver inte bli så mkt dödtid i högsäsong i april och på hösten. Har sett tält i Kungens kurva där de åker in i ena ändan och ut i andra och det går fantastiskt fort. Men kön kan vara lång ändå så totaltid kan vara lång ändå.
SvaraRaderaHar bara sett ett tält där jag bor, men tror jag ska göra ett studiebesök av ren nyfikenhet och se hur det hela funkar.
RaderaDäckbyte på V-70:n igår tog exakt 45 min. Allt manuellt ingen mutterdragare. Men skippade rengöring av vinterdäcken. Ja så långe jag orkar så tänker jag göra det själv.
SvaraRadera//PP
Kul, så du harvar på med en likadan bil som jag själv har? :-)
RaderaDet är en bra timpeng när man gör däckbytet själv, det är inte många arbetsgivare som betalar sina anställda mer än 350 kronor i timmen - efter skatt.
Ja den bilen är det väldigt lite problem med så den behåller jag ett tag till. Den är så oerhört praktisk så jag har svårt för att byta modell. Det är min 14:e herrgårdsvagn allt sedan Volvos145, 245, 745, 945, 855 och nu V70 (årsm.2014) Kanske dags att tänka om när man inte längre har hund o jagar, drar båt på trailer och ungarna har flyttat hemifrån. Fast, nu är det röjsåg o andra redskap o grejer ToR till stugan och barnbarn istället som fyller upp bilen..
SvaraRadera// PP