tisdag 15 oktober 2024

Dags att skaffa ny dator?

När man närmar sig FIRE börjar man fundera över de stora frågorna i livet. Ska jag bo vid havet eller i skogen? Investera i fonder eller aktier? Och såklart – ska jag överge min trogna Windows-dator och ge mig in i Apples ekosystem?

Ja, jag har redan börjat höra röster. Inte inuti huvudet (än), utan från Apples hängivna anhängare som mumlar något om "smooth integration" och "retina-skärmar". Men låt oss ta det från början…

Steg 1: Datorbyte – Den Stora FIRE-omställningen

FIRE handlar ofta om att leva minimalistiskt för att sedan kunna skörda frukterna av sitt hårda arbete. Men nu när jag har tid att spela schack med mig själv och ta upp matlagning som en livsstil, varför inte uppgradera till en Apple-dator? Tanken har slagit mig: Ett nytt operativsystem – tänk om det är som att vakna upp på en sandstrand istället för kontorets dammiga Windows-hav?

Fördelar med att gå över till Apple (enligt rykten)

  1. "Det bara funkar" – Någon sa detta en gång, och nu är det Apples slogan. Inget krångel med drivrutiner eller mystiska popup-fönster från ingenstans.
  2. Designen är som en dröm – Ja, MacBook ser ut som något man kan hänga på väggen som konst. Minimalism och lyx i ett paket. FIRE-livsstil med stil, så att säga.
  3. Ekosystemet – Apple-folk älskar att tala om hur deras iPhone, iPad, och Mac alla pratar med varandra som en kärleksfull familj.
  4. Programvaror för allt kreativt – Är man FIRE, har man ju tid för kreativitet. GarageBand för musik, Final Cut för videoredigering – plötsligt kan jag bli nästa Spielberg! Eller i alla fall klippa ihop en video av mina pensionerade morgonpromenader.

Nackdelar med Apple (aka: Jag kommer kanske ångra mig)

  1. Priset! – När jag ser priset på en MacBook får jag hjärtklappning. Är det verkligen så här jag vill använda mina FIRE-pengar? En dator som kostar som en liten semesterresa?
  2. Tangenterna känns… konstiga? – Var tusan är alla vanliga knappar? "Ctrl+Alt+Delete" funkar inte, och jag saknar mina gamla genvägar. Det känns som att lära sig cykla på nytt, men någon har tagit bort pedalerna.
  3. Fångad i Apples värld – När man går in i Apples universum, kommer man någonsin ut? Plötsligt sitter man där med en iPhone, Apple Watch, och kanske till och med en HomePod som berättar när man ska gå och lägga sig. Är jag redo för det här?
  4. "Finder" och "Dock" – vad är ens det? – Windows har en "Start-knapp", och det är tryggt och bekvämt. Apple har "Finder". Det låter som en hobbyverksamhet. Och "Dock"? Är det ett skepp? En hamn? Jag är förvirrad.

Slutsatsen: Är gräset grönare på Apple-sidan?

Kanske. Eller så står jag där med ett stycke teknologi som är vacker att se på, men som jag inte förstår till hälften. Eller så blir jag en av de där personerna som älskar sina Apple-prylar så mycket att de pratar om dem vid varje middag. Vem vet?

Så nu frågar jag er, kära läsare som någon gång ståii valet och kvalet, MacBook eller PC: Vad tycker ni? Är det värt det? Är gräset verkligen grönare på Apples sida, eller ska jag hålla mig kvar vid min trygga, om än något skakiga, Windows-dator?

Lämna gärna era tankar och tips i kommentarerna. Jag ser fram emot att höra alla era "Jag var en gång Windows-användare"-historier. Och om ni har en guide för hur man hittar "Ctrl+Alt+Delete" på en Mac, skicka den också.

 

17 kommentarer:

  1. PC med Linux för min del. En gång i tiden var det krångligt, och något som bara nördiga neckbeards med flanellskjorta och flaskbottnade glasögon ägnade sig åt. Nu för tiden är det relativt enkelt och bara fungerar för det mesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linux, vad coolt. Kanske nåt jag skulle satsa på, behöver lite omväxling :-)

      Radera
  2. Välkommen till den stroa Mac familjen får jag säga om du tar steget till den ljusa sidan 🌞
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja det är många som försöker locka över mig till Apple. Undrar om det är lika vanligt att Windowsgänget försöker locka över Applefolket. :-)

      Radera
  3. Apples prylar är ruskigt överprissatta. Men visst de funkar ofta bra och strular sällan. Tycker deras telefoner är bättre och mer prisvärda än datorerna dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Apples telefoner och har haft iPhone tidigare, minns inte vilken modell, men då som nu kostade de en förmögenhet.

      Inte helt omöjligt att jag slår till på en iPhone igen när min gamla Samsung ger upp.

      Men då får det bli på en iPhone-modell som är utgående, då brukar priserna vara på ungefär hälften av vad de kostade vid lanseringen.

      Radera
  4. Ja, Apple bara funkar. Och funkar bar ihop, ta bara att sätta paddan bredvid Macen och vips så har du en andra skärm helt utan att koppla eller ställa in. Bara funkar. Klipp ut eller kopiera på en enhet, ta en annan enhet och välj klistra in. Bara funkar. Men om du kommer från MS Office kommer du att svära över Pages, Numbers mm först och under ett tag framöver. Stor skillnad. Men när man väl lärt sig dessa är de lika bra, bara annorlunda. Macen är dyrare, men du får dessa program gratis, lite plåster på såren för prislappen.

    Jag gillar Mac, men PC är billigare och fungerar det också. (Fast inte lika smidigt😉)

    Ang IPhone är de hutlöst dyra. Jag kör med SE modellen som åtminstone är billigare och lite enklare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att allt bara funkar är lockande och att de olika enheterna är så kompatibla med varandra.

      Och sen är Apples prylar genomgående mycket snyggare också. Det där är lite märkligt att inte konkurrenterna satsat mer på design, för det är uppenbarligen något som går hem hos kunderna.


      Radera
  5. Apples grejer är generellt överprissatt. Och alla deras "features" släpps numera ett eller två år efter att andra stora tillverkare redan har lanserat samma sak. För åtta-tio år sedan låg de dock i framkant, men tiderna förändras. Att det "bara funkar" gäller nu för tiden (sedan ganska länge tbh) även Android och Windows. Har kört W10 i snart tio år och inte en enda systemcrash, och då har jag ändå ett "grötigt" system med massor av olika utvecklingsmiljöer, specialprogram och spel samt massa grejer jag kopplar in i datorn (kontroller, ljudgrejer, skrivare, hifi osv). Kan dock ge att ekosystemet kring Apple är bra. Har exempelvis en iphone samt apple-TV och får notiser när nya avsnitt i serier jag följer släpps samt kan styra TVn med telefonen utan att behöva göra någon inställning och så såklart icloud för alla bilder med automatisk image-taggning, vilket Apple var först med (för typ tio år sedan, men som nu alla har).

    Med det sagt så finns liknande ekosystem för Android, men kräver ofta lite handpåläggning (exempelvis som att installera en viss app och sedan koppla ihop A+B). Är man lat och vill spara 20 minuter av sin fritid och tycker det är värt ett antal extra tusenlappar så är Apple vägen för dig. Skulle dock aldrig få för mig att välja en mac-dator.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig att Windows blivit betydligt bättre och enklare att använda, min första jobbdator hade Windows 3.11 och jag vill minnas att det var mycket småstrul och frågetecken.

      Radera
  6. Aldrig kört mac och kommer nog heller aldrig göra det, gäller telefoner också. Hatar bli inlåst... Pc med windows även om linux bättre. Linuxpionjär men för mig som gör mycket olika saker saknades o saknas ändå alltid nåt program i linux eller kräver massor med tid , pyssel o ork som jag inte längre har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nackdelen med Apple att har du väl börjat använda deras prylar så är du fast i deras ekosystem. Känner många som har använt Apple sen Steve Jobs dagar och de kan inte tänka sig att byta till något annat.

      Radera
  7. Min laptop har nog ca 15 år på nacken nu, har börjat larma att det inte kommer att gå å köra nästa generations operativsystem hösten 2025. Så då blir det till att skaffa ny, så får se vad du får för tips här och fatta beslut efter det. Min mobiltlfn bytte jag för 2 år sedan, den gamla fixar nu inte längre att ha bank-id installerat på så den får tjänstgöra som väckarklocka och sängsurf via wi-fi. Den var nog 10 år gammal när jag bytte den.

    En kul grej med att byta grejer så sällan som jag gör är att det hinner verkligen hända saker prestandamässigt, ljudmässigt, kameramässigt etc på 10 år. Nackdelen är väl att man bara hinner äga ett fåtal telefoner under sin egen livstid. Fast det är ingen nackdel för mig öht ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar också använda prylar tills de rasar, och förutom laptopen som jag använder idag (4-5 år gammal) har jag en stationär och en laptop från 2012 i reserv.

      Båda funkar alldeles utmärkt och har dem mest som back-up för semesterbilder, gammal bokföring och annat.

      Radera
  8. En sak som jag tycker är bökig med Windows är att de relativt ofta förändrar layout, var inställningar och funktioner sitter. Tex outlook tycker jag ofta kommer med rena designförändringar som gör att man måste lägga tid på att förstå hur det nya fungerar och hur man hittar. Blir inte bättre, bara annorlunda. Ett epost program som då och ändrar hur sorterings av e-post-trådar mm fungerar har ofta stört mig.

    PC finns billigare, men ska du köpa en bärbar PC med samma byggkvalitet på hårdvaran som håller många år får du betala lika mycket som en Mac.

    SvaraRadera
  9. Ja Mac bara funkar, men bara med andra Apple-produkter. Kontakten till resten av IT-verkligheten är skit, t ex kontakten till skrivare, konferensutrustning, kameror osv. Min kollega inom IT-support sade häromdagen att han mest av allt ville gräva upp Steve Jobs och pissa honom i ansiktet.

    SvaraRadera

Dags att skaffa ny dator?

När man närmar sig FIRE börjar man fundera över de stora frågorna i livet. Ska jag bo vid havet eller i skogen? Investera i fonder eller akt...