Nu börjar det kännas i luften – morgondimman ligger tät och temperaturen kryper allt oftare ner mot noll. Med andra ord, det är alltså dags att börja fundera på vinterdäcken igen.
Att byta
däcken själv hemma på garageuppfarten kostar i princip 0 kronor, förutsatt att
man redan har en domkraft, ett fälgkors och lite tålamod.
Den lokala
däckverkstaden här i närheten tar däremot 400 kronor för att göra jobbet – om
jag tar med däcken själv. Väljer jag istället ett däckhotell, där de förvarar
däcken, tvättar dem och skiftar två gånger per år, så hamnar kostnaden
någonstans runt 2 000 – 3000 kronor per år.
För min egen
del får jag nog räkna med ungefär en timmes jobb på hösten och lika mycket på
våren – eftersom jag gärna åker och fyller på luft direkt efter bytet och
passar på att kolla att alla muttrar sitter som de ska. Det är visserligen lite
bökigt, men om man räknar på det motsvarar det ändå en “timlön” på ungefär 1
000 kronor skattat och klart. Det är inte varje dag man tjänar det på att
svettas lite på garageuppfarten!
Så länge jag
orkar, och knäna håller, kommer jag såklart fortsätta byta hjulen själv. Det är
något tillfredsställande med att höra klicket från momentnyckeln och veta att
man gjort jobbet på riktigt. Men jag inser också att det kommer en dag då jag
troligen står där och tänker: “Äh, jag bokar däckhotellet.”
Och skulle
jag någon gång köpa en ny elbil med 22-tumsfälgar och däck som väger mer än jag
själv, då blir det nog däckhotell från dag ett.
Hur gör du – skiftar du själv, eller lejer du bort jobbet?
Och i så fall, vad tar din
verkstad betalt?
Jag lejer med glädje bort jobbet till min lokala däckverkstad. De tar 350 spänn, men det är med en bokad tid, och de gör det på 10 minuter ungefär.
SvaraRaderaHade jag oceaner av ledig tid kanske jag skulle tänka annorlunda, men så länge jag jobbar kan jag intala mig att det är värt det.
Låter vettigt. Jag brukade också låta verkstaden göra detta, speciellt när jag jobbade mer än heltid.
RaderaMen nu har jag gott om tid. :-)
Byter själv, å har ingen aning om vad det kostar ute på lokal. Bryr mig inte ens om att kolla upp saken 👀.
SvaraRaderaEn stor stark däremot vet jag att den kostar 17 SEK på Systembolaget och 100 SEK på lokal 👀.
RaderaHa ha, ja besparingen med att byta själv motsvarar en rejäl påse med öl. :-)
RaderaJag byter själv.... ;-) Nej, det gör jag inte! Har man tonåringar som vill använda bilen så får de allt hjälpa till med tråkiga saker (dit räknas också tankning vilket de gärna glömmer). Men däcken byts alltså på egen uppfart med handkraft. Förvaringsplats finns i förråd på tomten.
SvaraRaderaDäremot har jag äldre släktingar (75+) som bytt villa mot modern lägenhet. Modern lägenhet betyder att en tvårummare har ett minimalt förråd, inte ens 1 kvm!!! Så där blir det däckhotell. För när balkongmöblerna tas in på hösten så finns inte mycket mycket plats kvar. Trots mästerskap i att spela tetris.
Men det dröjer nog några veckor till bytet för vår del. En bra sysselsättning nån dag på höstlovet.
Spargrisen
Ha ha, ja mina tonåringar fick också bidra med däcksbytarjobb när det begav sig, bra sätt att lära sig hur man gör om det blir punktering. :-)
RaderaModerna lägenheter har verkligen små förrådsutrymmen, bävar inför den dag jag själv flyttar till något mindre.
Byter själv, det tar 5 minuter/hjul. Fixar morsans bil också när jag ändå är igång. Lönen brukar vara en rejäl söndagsmiddag. Hon har hus och gott om plats för att jobba och förvara 8 hjul.
SvaraRaderaFast det är ganska billigt att få det gjort på verkstad så förstår att många lejer bort det om man saknar plats eller tycker det är jobbigt och/eller tråkigt.
5 minuter per hjul var inte illa, där ligger jag i lä. Hade nog gått snabbare om jag skaffat en bättre domkraft och mutterdragare. :-)
RaderaOch hur är det med rattmuff - lejer ni ut det också ;-)
SvaraRaderaByter såklart själv. Har ju utrustningen inklusive garage och uppfart samt kompressor.
SvaraRaderaFörutom pengarna blir det bättre när jag gör det själv: jag tar mig tid att torka rent och drar inte åt hårdare än att jag kan lossa själv. Är det bra väder slår jag till med att tvätta och vaxa sommarhjulen också. Annars blir det till våren.
Tid skulle jag inte vinna på att lasta in däck, köra till och från verkstad och lasta ur.
När man blir äldre kanske det ändå blir däckhotell och då helst med hjultvätt?
Tycker också det är en fördel att själv välja vilket moment man vill dra muttrarna med, de gånger verkstaden gjort det sitter de så hårt att det nästan är omöjligt att få loss dem.
RaderaFast en gång kom jag hem med fyra muttrar istället för fem på ett hjul, så antingen glömde de att dra fast en mutter eller så lossnade den ganska omgående.
Det skulle ta ungefär lika lång tid att lasta in däcken i bilen och köra till verkstan som det tar att byta, så det blir att göra det själv. Det skulle heller inte vara så skoj att lasta in de utbytta och smutsiga däcken i bilen för hemfärd. Krävs nog en rekond efter det.
SvaraRadera