torsdag 15 maj 2025

Dags att skiljas – ut på marknaden igen!

Min gamla bil, en Volvo V70N, börjar mer och mer att se ut som ett museiföremål – eller åtminstone som något som borde stå på Volvomuséet med skylten "Sista riktiga kombin innan allt blev skärmar och touchknappar."

Men nu börjar det kanske bli dags att låta någon annan ta över, och samtidigt unna mig något lite nyare (OBS: inte nytt – jag är ju ändå FIRE, inte tokig).

Jag snubblade över KVD bilauktioner (eller Kvdbil som de nu heter) där man kan lägga ut bilen till försäljning, så sköter de resten.

Enligt deras värdering skulle min gamla V70N kunna gå för  mellan 40 000 och 60 000 kronor. Inte illa för ett fordon som jag köpte när Göran Persson var statsminister.




Kanske köpa en bil samtidigt?

Jag är inte den som spontanköper saker på nätet efter ett eller ett par glas vin, men tanken har slagit mig: om jag ändå säljer bilen via KVD – varför inte kika på att köpa något nyare samtidigt?

Men hur funkar det egentligen?

Är det smidigt, eller lurar man sig själv med fina bilder på bilar som i verkligheten låter som ett trasigt kylskåp?

För- och nackdelar med att sälja/köpa via KVD – så långt jag förstått det:

Fördelar:

  • Smidigt: De hämtar bilen, värderar den, fotograferar och lägger upp på auktion. Man slipper snacka med skambudare som man aldrig sett men ändå kallar en för kompis.
  • Tryggare försäljning: Man slipper fundera på om köparen swishar med stulna pengar eller kommer tillbaka och klagar på rostfläckar efteråt.
  • Stort köparunderlag: Eftersom bilarna säljs på auktion till hela Sverige kan det pressa upp priset.

Nackdelar:

  • Avgifter: Säljer man betalar man provision. Köper man betalar man också ett förmedlingsarvode – så det är aldrig gratis.
  • Man måste vänta: Försäljningsprocessen kan ta ett par veckor från hämtning till pengar på kontot.

Har du några erfarenheter av att köpa eller sälja bil på nätauktion?

 

22 kommentarer:

  1. Hänger inte första nackdelen - avgifter - intimt ihop med de fördelar de erbjuder, dvs de som du punktat upp?
    Eller uttryckt på annat vis: är priset du betalar för tjänsten det värde du (upplever att du) får?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, så den stora frågan är om man ska nätshoppa bil eller om man bara ska ta en tur till närmaste bilhandlare. :-)

      Radera
  2. Jag har både köpt och sålt via kvd. Som köpare uppskattar jag att de gått igenom bilen och ger rättvisa anmärkningar eftersom de inte tjänar på att mörka defekter. Mycket tryggare än att handla från Ärlige Ernst Begagnade Bilar.
    Som säljare var det för att jag tyckte ViKöperDinBil.se gav ett ganska lågt bud. Så jag provade med kvd istället, fick exakt vad de hade uppskattat. Sista-priset-kompisarna på blocket orkar jag inte med längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra, lutar åt att jag i alla fall säljer bilen på KVD. Beställde du hämtning eller körde du du själv dit den?

      Radera
  3. Nu när jag har vant mig vid sprillans ny bil så känns det som att det kan bli svårt att köpa begagnat nästa gång. Så det är förmodligen klokt att aldrig börja med helt nya bilar.

    Jag skulle nog mest gå på vad man får och vad det kostar. Går den ekvationen ihop verkar kvd ganska vettiga. Hellre dem än typ Riddermark och liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid kört ny bil, utom när jag var ung och fattig. Visst är det härligt att vara den första som rattar bilen. Fast nu vete tusan om jag är beredd att ta de första årens värdeminskning.

      Riddermark har jag också kollat på, verkar vansinnigt att de både hämtar och lämnar bilen, dock lite oklart om det ingår i deras priser eller om det tillkommer en kostnad. För i mitt fall blir det en låååååång resa för dem. :-)

      Radera
    2. Har haft 4-5 nya bilar o vet inte varför folk hänger upp sig på värdeminskning hela tiden..kör en 4-5 år. Behöver inte lägga en krona mer än service o man får en bra slant när man byter in till ny. Köp en begagnad kör 4-5 år du får betala för reparationer,däck mm sen minskar ju bilen oxå i värde men folk glömmer kostnaden på det dom lagt på bromsar däck mm o sen kanske strulet med att bilen skall till verkstad mm..
      Sen i dagens konsumtions samhälle så köper man ny bil så minskar den i värde men springa o handla skit i varuhus o fika upp pengarna som man inte får ett dugg för det är inget problem.

      Radera
  4. Vi köpte förra bilen på KVD, på den tiden de fortfarande hette Kvarndammen. Kunde provköra då vi bor i närheten och har varit nöjda med den i väldigt många år. Nu när den totalt säckat ihop så fanns inget lämpligt objekt där som vi ville ha, så det blev hos en "riktig" märkesfirma. Där har det bara stökat och strulat! Saker som skulle vara åtgärdade innan leverans tog flera månader och massor av tjat. Sen hade de mage att ändå ta betalt för detta! Trots att det står i köpekontraktet att det ska vara fixat. Så småningom så har vi fått pengarna tillbaka, men det har tagit 2 halvårsskiften så de har kunnat fina resultat i orderboken.

    Nej, nästa gång vi köper bil (vilket lär dröja minst ett decennium om vi känner oss själva) så blir det hellre KVD än märkesbutiken.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också ständiga problem med nya bilar när jag envisades med att köra SAAB (turboras, kärvande växellådor etc).

      Sen blev det Volvo för hela slanten, och de bilarna har jag varit nöjd med.

      Nu när Volvo är kinesiskt vet jag inte vad ska välja, men det lutar åt nyare begagnat koreanskt (Kia), eller möjligtvis japanskt (Toyota/Honda). :-)

      Radera
    2. Jag skulle aldrig köpa något annat än sydkoreanskt eller japanskt, t.ex. Kia, Honda eller Toyota. Bilarna står i en klass för sig.
      /Christoffer.

      Radera
  5. Köpt de tre senaste bilarna av Kvdbil. Där kan jag utifrån uppgifterna göra en kalkyl på slutkostnad inklusive eventuellt nya däck mm samt enkelt jämföra utrustningsnivå mm. Hos Ärlige Harry med gelikar är det svårt att jämföra mellan och se totalkostnaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt enkelt att få en överblick på bilarna på KVD.

      Konstigt att inte vanliga bilhandlare tar efter, tittar jag tex på bilar hos min lokale Volvohandlare så skriver de inte ens ut vilket utrustningspaket som bilen har...

      Radera
  6. Det här är lite svart att kommentera eftersom jag aldrig ägt en bil (även om jag har körkort). När jag var ung hade jag inte rad, och senare har jag alltid bott centralt med tillgang till kommunaltrafik.

    Men när min pappa dog salde vi hans bil. Först kollade vi med en lokal firma, som gav ett lagt bud. Därefter prövade vi nätet, och salde den till slut för över 20 lapp mer till nagon i Stockholm.

    Sa priserna i storstäder är bättre än i mindre. Det är det enda jag kan säga i ämnet.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag också kunde säga att jag aldrig ägt en bil, men har avverkat en hel del bilar av alla de slag sedan jag tog körkort. Det har varit ett väldigt dyrt nöje, utan tvekan. :-)

      Radera
    2. Jag räknade pa det där en gang för mer än 20 ar sen. Jag hade kunnat aka taxi till och fran jobbet nästan varje dag för samma kostnad som att ha en bil. Inköp, underhall, bensin, parkering osv. Det är ruskigt oekonomiskt att ha en bil.

      Jag förstar människor som bor i obygden, men varför folk i t.ex. Stockholm kör bil begriper jag inte.
      /Annika

      Radera
    3. För att tvärförbildelserna är så dåliga och SL så dyra!! Sedan dessa förbbanade elbussar som ska komma. Funkar varken på vintern (kallare än ute) eller sommaren (varmare än bastu) när de spar på elen. Värdelöst.

      Radera
    4. Annika: de kanske gör andra saker med sin bil än att bara röra sig inom eller mellan tätorter, såsom att göra utflykter dit kollektivtrafik inte går?
      /Christoffer.

      Radera
  7. Jag tycker det är bökigt och svårt att köpa begagnat. Risken att gå på en mina känns otrevlig, med det sagt har vi köpt både nya och begagnade. Senast köpte jag en ny i höstas, den hoppas jag att behålla i många många år. Frugans Volvo V70 från 2021 avvecklade vi i vintras, skulle kräva för mycket att få den genom besiktning. Köpte den för 6 år sedan för 10tkr och skött all service själv så den har varit billig. Tänkte köpa något likande men även ”skrot”bilar kostar minst 40tkr nu. (Vi fick 20 för vår.) Hon köpte istället en 3 år gammal av märkessäljaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, begpriserna har verkligen rusat, obegripligt att det finns något värde kvar i mer än 20 år gamla bruksbilar. De är inte speciellt billiga att hålla i körbart skick.

      Radera
    2. Skrev givetvis fel, Volvon vi sålda var 2001 inte 2021 som jag skrev

      Radera
  8. Ingen erfarenhet av kvd, men en så pass gammal bil känns det lite sisådär att sälja via auktion. Är det inte sånt som hellre går via Facebook Marketplace eller blocket? När jag senast sålde en äldre bil gick jag till en lokal bilhandlare som sa va han ville ge för bilen, jag lämnade över nycklarna och fick pengarna på kontot. Förlorade kanske 20000 kr mot att hålla på med privatpersoner, men det var det värt för att slippa alla "sista prizet kompiz".

    Föräldrarnas Volvo S60 01 2.4 som de ska göra sig av med har rullat 40000 mil men är mekaniskt vettig. Mycket är bytt, inkl kamrem. Lacken är väl sidådär. Har fått ett tveksamt bud om 5000 kr. En blocket-annons gav noll och inget.

    Finns det nån som ger 40000 kr för en gammal V70, ta pengarna och spring innan denne ångrar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja jag tycker 40-60k för min gamle trotjänare är helt OK. Antar att den blir en EPA framöver. :-)

      Radera

Shopping - på mina villkor!

Att gå runt i butiker och handla har aldrig varit något jag direkt njutit av. Det har alltid känts som ett nödvändigt ont – något som måste ...