Mina minnesgoda läsare vet att jag envist håller fast vid min 25-åriga Volvo V70N. Det är ingen slump. Vi har en historia tillsammans, den och jag. Jag köpte den ny när seklet var ungt och den har burit mig genom decennier av vardagspendling, semesterresor och oräkneliga svängar till återvinningsstationen. Och varje gång jag funderat på att byta ut den har jag kommit fram till att det mest miljövänliga alternativet är att behålla den.
Jag kör numera ungefär 400
mil om året, vilket knappt är att räkna som aktiv bilägare. I princip rullar
den bara när det verkligen behövs. Skulle jag däremot sälja den till grannens
son (han tjatar på mig så fort jag ser honom) och som pendlar 3000 mil om året,
skulle bilens utsläpp skjuta i höjden.
Den enkla slutsatsen? Så
länge jag behåller den, är den en miljöbil.
Men tänk om jag i stället skulle skaffa en elbil - igen? Jag hade en VW ID.3 tidigare och gillar elbilskonceptet starkt.
Men det finns en hake: en
elbil måste först byggas. Batterier ska tillverkas, material ska brytas,
fabriker ska snurra, och transportkedjor ska gå varma. Produktionsutsläppen för
en ny elbil är betydande, och skulle jag skaffa en elbil och samtidigt sälja
V70:n till grannens son, har vi plötsligt gått från en Volvo som rullar
sparsamt till en kombination av två bilar i full drift.
Resultatet? Totala utsläpp
som blir markant högre än om jag behåller min V70.
Så, medan världen jagar nya
miljövänliga lösningar, lutar jag mig tillbaka i min väl nedsuttna tygklädda
förarstol och inser att jag kanske redan har den bästa lösningen. Min gamla
Volvo är en miljöbil – åtminstone så länge jag behåller den. Och kanske är det
dags att sluta skämmas över att köra en äldre bensinbil och istället se den för
vad den är: en trotjänare som gör sitt bästa för miljön genom att inte bytas ut
i onödan.
Vad tycker ni? Är det alltid
bäst att byta till elbil, eller är det mest hållbara alternativet ibland är att
hålla fast vid det man redan har?
Vilket intressant perspektiv! Jag har själv funderat en hel del på just detta nu när vår billeasing är på väg att gå ut. Ska man fortsätta med en ny elbil, eller är det kanske mer miljövänligt (och plånboksvänligt!) att köra vidare med en äldre bil?
SvaraRaderaFörstår verkligen ditt resonemang om att en Volvo V70 kan vara den oväntade hjälten i miljödebatten – en sorts trotjänare som, om man sköter den väl, kan vara mer hållbar än att köpa nytt. Lite som att bära sin gamla favoritjacka istället för att köpa en ny i "hållbart material".
Själv lutar jag lite åt att köpa en begagnad bil i stället för att förnya leasingen, dels för att räntorna gör leasing mindre attraktivt, men också för att det ger en viss frihet. Plus, med en 15-åring i huset som snart ska börja övningsköra med "riktig" växelspak, kanske det är läge att satsa på en slitstark kärra som kan överleva några panikbromsningar och stallade motorer.
Hur resonerade du när du kom fram till att behålla V70:n? Var det ett rationellt beslut eller mer av en "vi har ju ändå hållit ihop så länge"-grej? 😄
Allt gott! / Håkan
Hej.
RaderaSka jag vara ärlig tröttnade jag på hur dyrt det är att äga en nyare bil. Vi har alltid haft minst 2 bilar, en leasingbil via mitt företag och så en andrabil som varit den här V70:n. När de äldsta barnen bodde hemma hade vi även en tredjebil som de fick dela på.
Nu bor jag ensam så behöver bara ha en bil, och eftersom jag inte har så stora behov av att transportera mig lnågra ängre sträckor så är det ekonomiskt vansinne att ha en bil i 500000-kronorsklassen (mellanstor elbil) och bara köra 400 mil om året.
Kan rekommendera Volvos äldre bilar. Visst, de kostar en hel del i reparationer och bränsle, men värdeminskningen är numera obefintlig och min bil har till och med ökat i värde de senaste åren.
Så ja, det var ett rationellt beslut.
Men om jag låtit enbart känslorna styra hade jag klickat hem en Tesla Model Y omedelbart. :-)
Jag förstår verkligen ditt resonemang kring kostnaderna för att äga en nyare bil, särskilt när körsträckan är så pass låg som 400 mil per år. Det är klokt att väga in både ekonomiska och praktiska aspekter i beslutet.
RaderaIntressant att höra om dina erfarenheter med äldre Volvobilar. Att värdeminskningen är obefintlig och till och med har vänt till en värdeökning är verkligen en bonus. Det ger en extra dimension till hållbarhetsaspekten, både ekonomiskt och miljömässigt.
Jag kan relatera till frestelsen att skaffa en ny, modern elbil som en Tesla Model Y. Tekniken och designen är verkligen lockande. Men som du säger, när de faktiska behoven och användningen inte motiverar en sådan investering, är det kanske bäst att hålla fast vid det man har.
Tack för att du delade med dig av dina insikter. Det hjälper mig i mina egna överväganden kring bilval och hur man bäst balanserar mellan känsla och förnuft.
Allt gott!
/Håkan
Tack.
RaderaNya bilar är hopplösa. Mycket strul med all eletronik. Volvo fram till 2016 brukar vara ok
SvaraRaderaJapp, elektronikfel är ovanliga på äldre Volvobilar. Men mycket annat går sönder så klart, framförallt framvagnsdetaljer.
Radera