måndag 4 november 2024

En resa från oljebyten till eluppdateringar

Idag ska vi prata om något stort. Större än i det här blogginlägget från den 15 oktober när jag funderade på att byta ut min gamla Windows-PC till en skinande ny Apple-dator (okej, det kanske inte har hänt än, men det är troligen på G).

https://www.blogger.com/blog/post/edit/5424167209965497814/3746806236335299976

Jag funderar nämligen på att till slut göra slag i saken och sälja min urgamla Volvo V70N – ja, den som har varit en trogen vän genom snöstormar, leriga landsvägar och diverse små motorproblem som mest har krävt...en hammare, ett skruvmejselkit och tålamod. För den har verkligen varit en trotjänare, och vem älskar inte en bil som är så solid att du nästan misstänker att den skulle överleva dig? Men nu har tiden kommit för att gå över till något...mer futuristiskt.

Ja, du gissade rätt: en Tesla Model Y.

Volvo V70N – En nostalgisk pärla

En gång i tiden köpte jag den här bilen för, låt oss säga, en rimlig summa pengar. Eller nja, den kostade faktiskt runt en kvarts miljon om jag ska vara ärlig.

Men under de senaste åren har den snart kostat mig nästan lika mycket i service och reparationer som jag betalade för den ursprungligen, och nu börjar viktiga saker som växellådan att kärva och motorn läcka olja.

Tesla Model Y – Framtiden är här

Så nu funderar jag på att gå vidare, och då lockar Tesla Model Y som jag dessutom kan dra av på mitt företag! Helt galet, eller hur? Och med 0 procents ränta, ja, du hörde rätt. Enligt Konsumentverket (som alltid är min pålitliga källa för när jag inte vill bli lurad) så innebär det att jag får en sprillans ny bil utan räntor som smyger sig på som de där extra avgifterna man alltid missar när man bokar en charterresa.

Kalkyl på två bilar – Vad kostar det egentligen?

  • Volvo V70N
    • Årlig underhållskostnad: 15 000 kr
    • Bränslekostnad 1500 mil/år(bensinpris på 20 kr/liter): ca 20 000 kr per år
    • Totalkostnad: 35 000 kr per år
  • Tesla Model Y
    • Laddningskostnad hemma (räknat på elpris runt 2,5 kr/kWh och årlig körsträcka på 1 500 mil): ca 7 500 kr per år
    • Underhåll: Praktiskt taget ingenting. Den är som en smartphone med hjul. Okej, kanske några tusenlappar om något verkligen går fel, men vi lever på hoppet!
    • Ränta: 0 kr (Tesla bjuder just nu på låneräntan)
    • Totalkostnad: 7 500 kr per år

Slutsatsen:

Med den gamla Volvon spenderar jag alltså runt 35 000 kr årligen, medan Teslan kommer att kosta mig 7 500 kr. Det är en besparing på 27 500 kr per år! Och jag behöver inte ens tänka på avgaser, oljebyten eller att åka iväg till en mack för att tanka.

Vän av ordning kanske inser att jag missat en liten, liten detalj, och det är att jag inte räknat med värdeminskningen. Och det tänker jag inte göra heller, för då blir kalkylen inte till Teslas fördel. Alls.

Så, vad tycker ni?

Ska jag sälja Volvo-veteranen och göra skiftet till framtiden? Eller ska jag fortsätta att åka runt i samma typ av bil som alla EPA-ungdomar drömmer om?


8 kommentarer:

  1. Ja som jag skrivit i flertalet kommentarer är det i princip en "no-brainer" att byta sin fossilhäck mot en elbil, speciellt om man kör mer än 1000 mil om året och inte bor i lägenhet. Än så länge kan man ju ladda när elpriset är lågt på natten eller helgen, vi får se hur det blir med det när effekttariffer införs överallt. Oavsett vilket är en Model Y en trevlig bil. Mycket utrymme om man behöver sånt, och bra dragvikt. Lite bullrigare än en Model 3. I övrigt inget negativt mer än Teslas vanliga "kvalitetsproblem", men de är över lag inte svåra att ha att göra med, enda jobbiga är att alla garantijobb som kräver arbete under bilen måste göras av skadeverkstad. Det finns det typ bara 10 st i hela landet. Vi har 20 mil till närmaste (Malmö). Finns inga alls i sydöstra Sverige, utan det är Malmö, Norrköping eller Jönköping som gäller. Helt obegripligt om du frågar mig. Bor du i Norrland kan det bli hur långt som helst.

    För oss räcker absolut en begagnad Model 3. Dragvikt på 1 ton, bra med utrymme och väldigt energieffektiv. Har spanat på några nu men de försvinner i rasande takt från begagnatmarknaden, ty de är väldigt populära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du nämnde det där med skadeverkstäderna, jag har också en bra bit till närmaste.

      Har inte lust att lägga en arbetsdag på att åka dit och lämna bilen, ta tåget hem och sen ta tåget tillbaka någon dag senare för att hämta bilen och åka tillbaka.

      Radera
  2. Hej Fire

    När du skriver att du kan dra av den på företaget utgår jag ifrån att företaget ska stå som ägare.
    Nu ska jag akta mig för att ge skatteråd för företagande, jag håller mig inte längre uppdaterad på förändringar som inte påverkar mig. Så ta följande med en nypa salt.
    Men tidigare var det svårt (omöjligt?) att som företagare endast ha bil på företaget utan att åka på förmånsskatt. Ägde man ingen bil privat utgicks det från att företagsbilen användes även privat. (Vilket säkert även stämde i 99% av fallen.) För att slippa förmånsskatt för bil var man tvungen att även äga en bil privat och ha den påställd och besiktigad. Förmånsskatten var så hög att det för mig att det lönade sig att äga bilen privat och istället låna ut den till företaget mot milersättning. Dessutom betydligt mindre bök med körloggar och frågor. (Bilar är misstänkt i Skatteverkets ögon. Drar till sig frågor.)

    De jag känner som kör Tesla säger sig inte ha några verkstadsbesök alls. År efter år. Jag tänkte att kärvande bromsok var vanligt på elbilar, men så är det inte enligt deras utsago.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tänkt ha den som förmånsbil och skatta för förmånen, men som du skriver, den skatten bruka äta upp i stort sett hela vinsten med att låta företaget äga bilen.

      Har inte räknat på det än, och nu när Teslas låneränta är 0 kronor kan det mycket väl vara så att det är bättre att äga den privat.

      Radera
  3. Hur ser ut om du räknar på värdeminskningen?
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ser det verkligen inte lika bra ut. :-)

      Volvon lär ha 0 kronor i värdeminskning, och kan till och med öka i värde. Sköts den håller den utan problem ihop minst 15 år till.

      Om vi antar att Teslan håller i 15 år och jag behåller den blir det lite drygt 3000 kronor i månaden bara för värdeminskningen. Men sen kommer kostnaderna för underhåll och reparationer så klart att öka ju äldre Teslan blir.

      Här är några som kan berätta mer om det:

      https://www.dagensps.se/motor/regn-slog-ut-tesla-ska-betala-225-000/

      Radera
  4. Det ser ut som om man måste betala av sitt räntefria köp på 5 år?
    Den billigaste modellen kostar ca 550k.
    Får man 10% om året i Investor har man efter 5 år 885780 kr. Alltså är avkastningen 335780 kr.
    Pris minus avkastning är 214220 kr.
    214k för en sprillans ny Tesla känns som ett ganska bra pris.

    Om det inte nu är så att det finns något krav på delavbetalning under tiden eller liknande. Och givet att man har pengarna att investera up-front.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar ditt sätt att räkna.

      Ja 214k för en ny Tesla är som hittat, finns väl knappt några bensindrivna småbilar som kan matcha det. :-)

      Radera

Äh, nu tar jag helg!

Det lackar mot jul, och jag tänker inte sitta fastnaglad vid datorn och klura på blogginlägg eller följa börskurser. Istället ska jag ägna m...