torsdag 10 oktober 2024

Hemliga sällskap och FIRE

Idag blir det ett kortare blogginlägg än vanligt, men tänkte kasta ut en fråga och se om någon av er läsare kan bidra med lite mer input.

Det handlar nämligen om hemliga sällskap. J

En bekant föreslog nyligen att jag skulle hänga med på ett slags introduktionsmöte hos Frimurarna i december, och jag blev lite nyfiken.

Redan nu har jag massor av ledig tid, och jag känner att jag måste ha lite mer att sysselsätta mig med nu när dagarna inte längre är inrutande av oändliga möten, uppdrag och upphandlingar.

Kort sagt, jag behöver mer stimulans.

Förutom Frimurarna finns det så klart uppsjö av olika sällskap, som har lite olika koncept men som tycks locka en hel del medlemmar.

Uråldrig tradition och uppsluppen gemenskap kring god mat och dryck lockar, men det tillkommer tydligen en hel del kostnader i form av skyhöga medlemsavgifter och andra utgifter.

Nu funderar jag på om det är värt det.

Är det någon här som är med i ett liknande sällskap?

Vad har det gett er, i form av personlig utveckling eller nätverk, utan att avslöja några hemligheter förstås?

Vore intressant att höra era erfarenheter!

3 kommentarer:

  1. Typ Jehovas? Nej, för f-n! ;-)

    SvaraRadera
  2. Kan säkert vara intressant att se en orden-organisation från insidan. Gemensamt för alla verkar ju vara fina lokaler och dyra middagar. Vad man gör i övrigt är för mig höjt i dunkel.

    SvaraRadera
  3. Jag har blivit tillfrågad ngn gång kring liknande sällskap. Aldrig nappat, det är inte riktigt "min grej". Tror jag.

    Var med i Munskänkarna många år, det var väl inte riktigt min grej heller. Var intresserad av vin och vinframställning mestadels på den tiden, inte så mycket av sociala sällskap. Efter ett tag märkte jag att fokus mest var på det sociala. Jag hoppade av.

    Tyvärr har jag inte mer att tillföra.

    SvaraRadera

Hemliga sällskap och FIRE

Idag blir det ett kortare blogginlägg än vanligt, men tänkte kasta ut en fråga och se om någon av er läsare kan bidra med lite mer input. ...