Igår fick jag ett hotfullt mejl från nischbanken Collector, där jag har placerat en mindre del av min buffert.
Så här
skrev de:
"Hej,
För att säkerställa att vi har rätt information vill vi att ni uppdaterar de uppgifter vi har om er, senast inom 30 dagar från utskicket av detta meddelande. I de fall vi inte får tillräcklig och aktuell information kan vi komma att begränsa era möjligheter att nyttja ert eller era konton eller säga upp konton i enlighet med våra allmänna villkor."
Alltså… vilken aggressiv ton! Som om jag vore en internationell penningtvättare och inte bara en enkel, sparsam individ som råkat välja just deras bank för en liten del av min buffert.
Jag blev så förbaskad att jag funderar på att flytta rubbet till
en annan bank och sedan skriva ett syrligt brev direkt till Collectors vd. De
borde ju vara överlyckliga över att jag placerar
mina surt förvärvade pengar hos dem – dessutom till en blygsam ränta på bara
2,50 procent.
Det är lite som att bjuda in någon på kaffe, servera snabbkaffe i
pappmugg, och samtidigt hota med att kasta ut gästen om de inte först fyller i
en blankett med namn, adress och livshistoria.
Och ja, jag vet att de måste följa regelverk kring kundkännedom
(KYC och allt det där), men tonen i mejlet var mer "betalningspåminnelse
från maffian" än "tack för att du är kund hos oss".
Så nu står jag här och funderar: flytta pengarna till en annan
bank som åtminstone kan säga "hej" utan att hota, eller ska jag stå
ut för räntans skull?
Hur har ni andra det – har ni lika
tråkiga erfarenheter av era banker?
Så tycker jag att denna förfrågan brukar låta från de flesta banker.
SvaraRaderaJa, tyvärr är det så.
RaderaFast värst är nog ändå SEB, som inte bara bjuder på riktigt usel svenska i sina utskick, man undrar nästan om det är någon gängkriminell som författat dem, utan som även de har den här trista misstänksamma och aggressiva tonen.
Finns ingenting att anmärka på i det mejlet. Snacka om att vara överkänslig. Tack för mig, jag kommer hoppa över dina inlägg i fortsättningen.
SvaraRadera