torsdag 6 februari 2025

Volvo V70 – den oväntade miljöbilen!

Mina minnesgoda läsare vet att jag envist håller fast vid min 25-åriga Volvo V70N. Det är ingen slump. Vi har en historia tillsammans, den och jag. Jag köpte den ny när seklet var ungt och den har burit mig genom decennier av vardagspendling, semesterresor och oräkneliga svängar till återvinningsstationen. Och varje gång jag funderat på att byta ut den har jag kommit fram till att det mest miljövänliga alternativet är att behålla den.

Jag kör numera ungefär 400 mil om året, vilket knappt är att räkna som aktiv bilägare. I princip rullar den bara när det verkligen behövs. Skulle jag däremot sälja den till grannens son (han tjatar på mig så fort jag ser honom) och som pendlar 3000 mil om året, skulle bilens utsläpp skjuta i höjden.

Den enkla slutsatsen? Så länge jag behåller den, är den en miljöbil.

Men tänk om jag i stället skulle skaffa en elbil - igen? Jag hade en VW ID.3 tidigare och gillar elbilskonceptet starkt. 

Men det finns en hake: en elbil måste först byggas. Batterier ska tillverkas, material ska brytas, fabriker ska snurra, och transportkedjor ska gå varma. Produktionsutsläppen för en ny elbil är betydande, och skulle jag skaffa en elbil och samtidigt sälja V70:n till grannens son, har vi plötsligt gått från en Volvo som rullar sparsamt till en kombination av två bilar i full drift.

Resultatet? Totala utsläpp som blir markant högre än om jag behåller min V70.

Så, medan världen jagar nya miljövänliga lösningar, lutar jag mig tillbaka i min väl nedsuttna tygklädda förarstol och inser att jag kanske redan har den bästa lösningen. Min gamla Volvo är en miljöbil – åtminstone så länge jag behåller den. Och kanske är det dags att sluta skämmas över att köra en äldre bensinbil och istället se den för vad den är: en trotjänare som gör sitt bästa för miljön genom att inte bytas ut i onödan.

Vad tycker ni? Är det alltid bäst att byta till elbil, eller är det mest hållbara alternativet ibland är att hålla fast vid det man redan har?

 

 

12 kommentarer:

  1. Vilket intressant perspektiv! Jag har själv funderat en hel del på just detta nu när vår billeasing är på väg att gå ut. Ska man fortsätta med en ny elbil, eller är det kanske mer miljövänligt (och plånboksvänligt!) att köra vidare med en äldre bil?

    Förstår verkligen ditt resonemang om att en Volvo V70 kan vara den oväntade hjälten i miljödebatten – en sorts trotjänare som, om man sköter den väl, kan vara mer hållbar än att köpa nytt. Lite som att bära sin gamla favoritjacka istället för att köpa en ny i "hållbart material".

    Själv lutar jag lite åt att köpa en begagnad bil i stället för att förnya leasingen, dels för att räntorna gör leasing mindre attraktivt, men också för att det ger en viss frihet. Plus, med en 15-åring i huset som snart ska börja övningsköra med "riktig" växelspak, kanske det är läge att satsa på en slitstark kärra som kan överleva några panikbromsningar och stallade motorer.

    Hur resonerade du när du kom fram till att behålla V70:n? Var det ett rationellt beslut eller mer av en "vi har ju ändå hållit ihop så länge"-grej? 😄

    Allt gott! / Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      Ska jag vara ärlig tröttnade jag på hur dyrt det är att äga en nyare bil. Vi har alltid haft minst 2 bilar, en leasingbil via mitt företag och så en andrabil som varit den här V70:n. När de äldsta barnen bodde hemma hade vi även en tredjebil som de fick dela på.

      Nu bor jag ensam så behöver bara ha en bil, och eftersom jag inte har så stora behov av att transportera mig lnågra ängre sträckor så är det ekonomiskt vansinne att ha en bil i 500000-kronorsklassen (mellanstor elbil) och bara köra 400 mil om året.

      Kan rekommendera Volvos äldre bilar. Visst, de kostar en hel del i reparationer och bränsle, men värdeminskningen är numera obefintlig och min bil har till och med ökat i värde de senaste åren.

      Så ja, det var ett rationellt beslut.

      Men om jag låtit enbart känslorna styra hade jag klickat hem en Tesla Model Y omedelbart. :-)

      Radera
    2. Jag förstår verkligen ditt resonemang kring kostnaderna för att äga en nyare bil, särskilt när körsträckan är så pass låg som 400 mil per år. Det är klokt att väga in både ekonomiska och praktiska aspekter i beslutet.

      Intressant att höra om dina erfarenheter med äldre Volvobilar. Att värdeminskningen är obefintlig och till och med har vänt till en värdeökning är verkligen en bonus. Det ger en extra dimension till hållbarhetsaspekten, både ekonomiskt och miljömässigt.

      Jag kan relatera till frestelsen att skaffa en ny, modern elbil som en Tesla Model Y. Tekniken och designen är verkligen lockande. Men som du säger, när de faktiska behoven och användningen inte motiverar en sådan investering, är det kanske bäst att hålla fast vid det man har.

      Tack för att du delade med dig av dina insikter. Det hjälper mig i mina egna överväganden kring bilval och hur man bäst balanserar mellan känsla och förnuft.

      Allt gott!

      /Håkan

      Radera
  2. Nya bilar är hopplösa. Mycket strul med all eletronik. Volvo fram till 2016 brukar vara ok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, elektronikfel är ovanliga på äldre Volvobilar. Men mycket annat går sönder så klart, framförallt framvagnsdetaljer.

      Radera
  3. Hela familjen ligger utslagna i den värsta influensan sedan mannaminne, men detta inlägg fick mig att vakna till lite :). Faktum är att jag i skrivande stund läser en distanskurs där just detta är föremål för diskussion. Eller det blir inte så mycket diskussion, enligt studier som gjorts av bl.a. Chalmers är en elbil mycket "miljövänligare" än en fossilbil sett ur hela livscykeln. Sett till båda typer av bilars livslängd räknade man med att en fossilbil släpper ut ca 80 ton CO2 (oklart om man då räknat med utsläpp från drivmedelsproduktion) medans en elbil släpper ut ca 14 ton. Rapporten är mycket intressant och går att hitta här: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032122000867 Det finns många fler vetenskapliga artiklar som behandlar ämnet och det känns som om en övervägande majoritet kommer fram till samma sak, även om siffrorna kan diffa lite när man tittar på energimixen i landet, dvs hur elen är producerad. i Sverige har vi ju uteslutande fossilfri el, så vi ligger bra till. En elbil har större utsläpp under produktion, men redan efter ca 2000 mil har den kommit ikapp en fossilbil, och är netto mer "miljövänligare".

    Kostnaden är såklart en annan femma och den tar inte så mycket med koldioxid och miljö att göra, utan en en ren plånboksfråga. Jag har rest en hel del i Asien och kan konstatera att övergången där i stora städer från fossilt till el har gjort underverk med luft och buller. I många storstäder i Kina är numera fossila mopeder och liknande totaltförbjudet. När jag var i Shanghai 2014 stank luften av värme/mat och diesel. En bekant var där förra året och han upplevde det mycket bättre än tidigare. Det är många läder eller städer som är mycket värre än vad vi har det i Sverige, men jag skulle aldrig avråda någon att byta ut en fossil motor mot en elmotor, oavsett vad det gäller; bil, gräsklippare, motorsåg, trimmer etc etc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. För de allra flesta, i alla fall för de som kör mer än jag, är det sannolikt vettigt att byta till elbil. Men eftersom jag numera knappt kör mer än till affären och återvinningsstationen, och med tanke på att alternativet för just min V70, dvs att bli en långpendlingsbil för grannens son, så tror jag att miljön mår bäst av att jag behåller min V70. Bäst hade det varit om grannens son köpt sig en begagnad elbil, tex en 4-5 år gammal Kia e-Niro, men han har nog inte råd med det.

      Radera
  4. För de 400 milen per år hade jag utan tvekan kört vidare med v70:n. Med mkt gott samvete dessutom övertygad om att miljön mår något mikroskopiskt bättre än om byte till elbil görs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lutar åt att jag fortsätter ett tag till, men blir reparationskostnaderna alldeles för stora, jag lade till exempel nyligen ut 6000 kronor på den för att fixa några småfel, ja då blir det sannolikt ett byte.

      Radera
  5. Men den viktigaste frågan är väl VARFÖR i hela friden man skall byta ut sin bil mot en elbil?
    Valet att köpa en batteribil för en halv miljon jämfört att behålla en väl fungerande bensin- eller dirselbil borde vara buslätt för varje förnuftig person.
    Skillnaden i pris är många hundra tusen kronor, vilka kan investeras på börsen och leda till att familjer/hushåll blir ekonomiskt oberoende ellee iaf får enorma möjlighet att förverkliga sina drömmar och liv.
    Att privatpersoner i Sverige ens håller på att resonerar om att deras väl kommer rädda världen är djupt tragiskt. Ungefär som att tro att pinka i havet skulle höja havsnivån. Oavsett vad man anser om orsakerna till högre globala temperaturer är lösningen att de länder med stora nettoutsläpp förändrar orsaken till detta. Kina start är t.ex upp ett nytt kolkraftverk varje vecka oavsett om luften i städerna naturligtvis blir bättre av att få en större andel elbilar.
    Sverige har kommit ljusår längre än resten av den industrialiserade världen gällande utsläpp per capita. Inräknat tillväxten på vår skog har vi inga nettoutsläpp. Alls.

    Oavsett skall du köra din V70 hur länge du vill. En underbar bil, även om modellen som kom 2008 håller bättre komfort:)
    Mvh Snållis


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja V70 II som kom 2008 är trevligare att köra, men V70N är snyggare. :-)

      Radera

Jag tecknar Asker Healthcare!

IPO:erna står som spön i backen och nu är det dags igen. Den 27 mars förväntas hälsovårdsbolaget Asker Healthcare göra sin debut på Nasdaq...