tisdag 25 februari 2025

Varför måste man hela tiden ändra på saker och ting?

När jag var och handlade i min favoritbutik i helgen så hade personalen flyttat om varorna och hyllorna en hel del, och med stora plakat stod det glada tillrop om att jag som kund skulle vara glad över att man gjort det enklare att hitta rätt i sortimentet.

Öh?

Handlingen som brukar gå snabbt och smidigt tog fyra gånger så lång tid eftersom jag inte hittade någonting, och när jag kom hem upptäckte jag att jag inte alls fått med mig det som jag tänkt köpa.

Grattis, liksom.

Denna förändring är ytterligare ett exempel på den där idéen om att allt måste hela tiden förändras, uppdateras och förbättras.

Visst är det bra på många områden, men i en butik där jag uppskattar att snabbt kunna hitta de varor jag av gammal vana brukar vilja köpa, där är alla förändringar till det sämre.

Samma sak gäller de ständiga villkorsändringar som sker inom finansvärlden. Som konsument kan det vara utmattande att ständigt behöva anpassa sig till nya förutsättningar och villkor. Det är inte något jag vill lägga tid och energi på, men tyvärr verkar det vara en realitet i dagens ekonomiska landskap.

Ta bara en sådan sak som att den 31 maj 2025 kommer Shell Mastercard att upphöra, som jag skrivit om innan. Idag fick jag ett meddelande från Ikano Bank att mitt gamla Shell kort ersätts med Ikano Bank Kort, om jag inte aktivt tackar nej till detta (!).

Jag har inte gått igenom villkoren ännu, och vet inte om jag ska göra det heller, utan istället bara tacka nej bara för att.

För visst är det märkligt att man måste aktivt tacka nej till ett erbjudande, som man inte ens bett att få?

11 kommentarer:

  1. Ju längre affären kan få dig att stanna desto mer kommer du att köpa, och desto mer kommer affären att tjäna på dig. Det är välstuderat och det är den egentliga anledningen till att affärer flyttar om bland hyllorna.
    Min observation är att ICA flyttar om lite grand i taget, någon hylla kanske, sådär lagom så att kunderna inte ska bli irriterade eller måste fråga personalen (de kostar ju pengar). De andra matkedjorna kan göra om helt och hållet så det blir som du beskriver. Psykologin som ligger bakom hur mataffärer exponerar sina varor är mycket mer avancerad än de flesta tror, och mer utforskad. De flesta kunderna vet naturligtvis ingenting utan många tror att det kanske är av en händelse, eller misstag, eller av ingen anledning alls varför varorna finns där de finns i affären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt i att butikerna har genomtänkta idéer om varför de bygger om så ofta. Men som kund blir jag bara irriterarad, och hade jag inte gillat just den här butikens utbud så mycket hade jag handlat någon annanstans. :-)

      Radera
  2. Känner igen situationen, speciellt matbutiken som stuvar om :(

    Att företag ändrar företags partners och därmed får andra villkor/förutsättningar tycker jag i grunden är sunt. Det betyder att det finns konkurrens och min leverantör förhoppningsvis håller nere sina kostnader och detta gör att även mina kostnader hålls nere. Jag håller dock med om att dessa villkorsändringar stör, och är en orsak till att se över och eventuellt avsluta en tjänst. Om inte annat för att minska antalet avtal men har med olika företag/leverantörer.

    Men vad som verkligen stör är dessa ständiga förändringar i matbutiken. Samma varor, men på andra plaster. Jag är rätt så säker på att detta är ett försök till att bryta mina och andra kunders mönster. Jag ska inte bara gå in och ta det jag tänkt, betala och gå ut. De vill hålla kvar mig längre och tvinga mig att leta och då se annat som jag ska spontanköpa. Jag avskyr när de gör detta. En gång hade jag brådis och skulle handla snabbt. Halvvägs igenom gav jag upp, jag hade inte tid att leta. Jag gav korgen med de varor jag hittat och gav den till en i personalen. Sa som det var att pga deras förändringar fick jag avstå att slutföra köpet idag, och gick ut utan att köpt något. De fick återställa min varukorg.

    Väldigt störande dessa ständiga flyttar av varor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag borde gjort samma sak. Lämnat den halvfulla kundvagnen i kassan och sagt att jag går och handlar någon annanstans där jag hittar varorna. :-)

      Radera
  3. Instämmer... Många förändringar är mest till besvär och i synnerhet sådana i affärer som flyttar om hela sortimentet. Snacka om meningslösa åtgärder som dessutom kostar pengar och tid, både direkt och indirekt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, dessutom tror jag man förlorar en och annan kund också, speciellt om man ändrar om i hyllorna ofta.

      Radera
  4. Jag har förståelse för om man förbättrar saker men butiker, restauranger, caféer mm som ständigt gör upplevelsen lite sämre för sina kunder. DET har jag svårt för. Fanns ett fik som hette Condeco i Göteborg förr. De var skapliga till en början. Sen blev de en kedja och vid varje besök hade de blivit lite lite sämre. Nu är de döda.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är bra med förbättringar, men jag tror att många butiksägare i allmänhet underskattar värdet i att man som kund känner sig hemma och hittar det man söker snabbt.

      Radera
  5. Då ska du vara glad att du inte jobbar inom IT. Håller på med ett hobbyprojekt där jag nyss gjort klart en större integration mot en molntjänst. Det som tog längst tid var tvåfaktorsautentifieringen. Fick mail idag från sagda molntjänst att de inom kort kommer att göra om hela sin... just det.... tvåfaktorsautentifiering. Ärkesuck. Håller i övrigt med om att meningslösa förändringar är just... meningslösa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att det finns en allmän utbredd missuppfattning i Sverige att alla förändringar är bra, oavsett vad som förändras.

      Titta bara på betygssystemet i skolan, som gjorts om hur många gånger som helst utan att någon tyckt det varit bra.

      När jag gick i skolan var det 1-5 som gällde, sen när mina barn gick i skolan tror jag det ändrades i alla fall två gånger. Och nu är det dags igen...

      Radera
  6. Odlične informacije za sve ove godine, ove godine nitko nije zaostavljen. Ako bi vas moglo zanimati da se zovem Slavica Kovačević, živim u Zagrebu, Hrvatska i iskusila sam i dobre i loše zajmodavce, pa ako ste u istim financijskim problemima, savjetujem vam da se obratite ovom Bogu poslanom čovjeku koji će vam pomoći da lako dobijete kredit i također će vam dati neke financijske savjete o tome kako postati financijski stabilan. Znam da postoji mnogo različitih svjedočanstava, a ja sam se također zadovoljio nekim sranjima, ako imate obitelj i želite da oni cijene vaš trud kako biste dobili lijepu proslavu, ovo je prava prilika za vas. AKO I VI TREBATE FINANCIJSKI SAVJET I POMOĆ, OVO JE PRAVI VRIJEME DA MU SE OBRATITE ZA POMOĆ. MOŽETE NAUČITI KAKO INVESTIRATI ONLINE I ZAHTJEVITI ZA KREDIT UZ KAMATNU STOPU OD 3%. KONTAKTIRAJTE IH PUTEM TVRTKE WHATSAPP: +385915608706 Email: smartloanfunds@gmail.com
    Moj osobni email za potvrdu.
    {kovacevicslavica394@gmail.com}

    SvaraRadera

Jägare, bonde eller fiskare – vem är du?

Kan det vara så enkelt att det finns i huvudsak tre typer av människor: jägaren, bonden och fiskaren? Alla har sitt sätt att skaffa föda –...