onsdag 30 oktober 2024

Sälja själv eller anlita proffs?

Nu när jag börjat fundera på att sälja villan står jag inför valet: ska jag ta hjälp av en traditionell mäklare, som sköter allt från styling till visningar (och tar en fin provision för det)? Eller ska jag gå via till exempel Hemverket och ta kontrollen själv – men med hjälp av deras plattform till ett fast pris? Jag har gjort en väldigt bred och översiktlig kalkyl för två försäljningspris, 3 eller 6 miljoner kronor (inget av dem är aktuellt för min villa utan det är bara ett räkneexempel), för att se vilket alternativ som kan ge mest för pengarna – och minst huvudvärk.

Alternativ 1: Den traditionella mäklarvägen

Att anlita en mäklare känns tryggt, smidigt och enkelt. De har koll på marknaden, tar hand om visningar och gör villan redo för att visas upp som en riktig bostadsdröm. Men som man kanske kan ana, kommer bekvämligheten med en prislapp.

Kostnadskalkyl:

  • Mäklarens provision: Provisionen hamnar ofta runt 2,7 procent. Vid ett försäljningspris på 3 miljoner blir det 81,000 kronor, vid 6 miljoner hamnar provisionen på 162,000 kronor.
  • Styling inför visningarna: För att villan ska locka maximal uppmärksamhet kostar styling oftast runt 10,000–20,000 kronor.
  • Annons på Hemnet: Kostnaden är ungefär 2000 kronor för en bostadsannons på Hemnet.

Totalt:

  • Vid 3 miljoner i försäljningspris: 93,000–103,000 kronor
  • Vid 6 miljoner i försäljningspris: 174,000–184,000 kronor

Alternativ 2: Hemverket – en hybridlösning med fast pris

Med Hemverket tar jag på mig rollen som visningsvärd och sköter samtalen med potentiella köpare, men slipper större delem ab mäklarprovisionen. Hemverket erbjuder ett fast pris och annonserar både på Hemnet och andra bostadssajter, och jag får hjälp med att utforma annons och hantera dokumentationen. Hemverket kan vara ett smart val för att hålla nere kostnaderna, men det kräver en hel del jobb från den som ska sälja.

Kostnadskalkyl:

  • Hemverkets fastpris: Kostnaden är 25,000 kronor oavsett försäljningspris.
  • Annons på Hemnet: Inkluderad i Hemverkets pris.
  • Styling: Säljaren får fixa stylingen själv eller anlita en stylist separat. Kostnad, tja mellan 0 och 20,000 kronor kanske.

Totalt:

  • Vid 3 miljoner i försäljningspris: 25,000–45,000 kronor
  • Vid 6 miljoner i försäljningspris: 25,000–45,000 kronor

Vad sparar jag – och vad förlorar jag?

Med mäklaren får jag en smidig och bekväm process, där allt från visningar till kontraktshantering sköts av ett proffs. Men det kostar! Att gå via Hemverket sparar mig mellan 68,000 och 139,000 kronor – men kräver att jag själv är redo att hålla visningar och vara tillgänglig för spekulanter. Å andra sidan får jag full kontroll över försäljningen och en närmare inblick i köparnas intresse.

Så – vilket skulle ni välja? Berätta gärna om era erfarenheter av att sälja en villa eller bostadsrätt.

15 kommentarer:

  1. Sist jag sålde så sålde jag med mäklare, men det var mycket för att det inte fanns tid att fixa med allt. Men då ingick hemnet/styling i mäklaravgiften (strax över 2%). Sen går ju alla dessa avgifter i samband med försäljning att räkna av mot vinsten, vilket lindrar kostnaderna lite.

    Problemet med sånt här är ju också att det aldrig går att veta huruvida mäklaren faktiskt fick upp priset eller inte.

    Nu är du ju i FIRE vilket skevar till det lite, men annars kan du ju bara uppskatta din timåtgång på att fixa och sen se vad kr/h blir på din uppskattade sparning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng det där med att man aldrig får veta om det lönat sig med mäklare eller inte när man väl sålt, egentligen är det ett ganska enkelt arbete för mäklaren. Men som säljare är det ett extra stressmoment om man vill hålla i alla visningar etc på egen hand.

      Radera
  2. När vi sålde tidigare i år, så kostade en annons (bas) på Hemnet 5500kr, vet inte om det skiljer sig på villa och lägenhet, men jag tror du får betala mer än 2000kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, ja det var nog några gamla siffror om Hemnet jag hade som jag hämtade från en gammal offert.

      Radera
  3. Jag har deltagit i två helt olika sorts försäljningar där vi valde mäklare av följande skäl:

    Fastighet 1 (en fritidsfastighet) låg geografiskt långt bort från ägarna. Dessutom av sådant slag att det skulle komma många som bara var nyfikna, men inte intresserade av köp. Mäklaren hade redan en portfölj med intressenter och hade möjlighet att visa vid flera tillfällen. Fotografering och styling (= rensa, rensa, rensa) ingick. Där fick vi dessutom deklarationshjälp av mäklaren, vilket underlättade då det var lite komplicerat.

    Fastighet 2 - Ett slitet hus i ett område som började bli mer och mer populärt. En äldre ägare. Även här var det skönt at ha en lokal mäklare med en befintlig portfölj med intressenter. Vissa saker som gjordes till fotograferingen hade vi aldrig gjort själva (det tyckte vi såg knasigt ut, men enligt mäklaren så är det sånt som gäller). Stylingen var ganska ok. Det var skönt för ägaren att slippa vara på plats när intresserade kom och tittade (eller grannar som snokade). Även här skulle det ingå deklarationshjälp, men den fick vi tjata oss till.

    Båda hade en prissättning med X procent upp till ett visst pris. Därefter X+Y procent av summan som överstiger detta pris. Ett vanligt tillvägagångssätt då mäklaren då anstränger sig lite extra.

    Så har du ett ordinärt radhus bland 100 likadana och vet att det ändå är lätt att sälja så kan det vara värt att göra jobbet själv. Du kan dessutom svara på frågor som inte är självklara för mäklaren. Den vanligaste frågan som man fick i fastighet 2 var om det var möjligt att ladda elbil i garagelängan (nej, det fick man inte då).
    Men vill du inte hålla på och diskutera med grannarna under visningen så kan det vara skönt att ha en mäklare.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för en nyttig input, värdefullt och lärorikt att höra historier och erfarenheter från andras försäljningar. :-)

      Radera
  4. En petimeterkommentar kring det här med komma-tecken och siffror. I Sverige och de flesta europeiska länder används komma-tecknet som decimaltecken. I engelskspråkig litteratur används kommatecknet som tusenavgränsare medan i Sverige så används ett mellanslag.
    Så om du tänker skriva på engelska framöver är du redan intrimmad på det där med siffror ;-)

    SvaraRadera
  5. Hallå Fire2025! Jag skyr mäklarkostnaden och anlitande av mäklare ger masor med arbete för en själv också, ständiga städningar t.ex. samt att man kan få rätta både stav- och syftningsfel o.s.v. Detta till trots, det blir mäklare. De når en större marknad och kundbas och den betalar.

    Nästa inlägg kan du ta upp försäkringen. När jag senast köpte skulle de säljarna utnyttja min betalda besiktning för att teckna en försäkring för eventuella fel. NEJ, mäklaren låg på men mitt svar förblev NEJ.

    Vid försäljning överväger jag skriva in 'säljes i befintligt skick' vilket lär dra ner föräljningssumman en del men o andra sidan är försäljningen garanterat avklarad till 100%. Dagens folk är extremt petiga, gnälliga och krävande vilket ökar på risken för dyra avräkningar längre fram...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en friskrivningsklausul skulle känna säkrast, men som du skriver, det skulle göra att det det blir betydligt mindre betalt.

      Radera
    2. Att skriva i befintligt skick, håller det juridiskt? Det finns en väldigt långtgående undersökningsplikt för köparen. Men fel som inte kan upptäckas eller förväntas även trots en sådan ligger väl på säljaren oavsett hur du skriver? Mig veterligen är de enda som inte är ansvariga för de s.k dolda felen försäljningar via Kronofogden. De sälj alltid i ”befintligt skick”

      Radera
    3. Tror en friskrivningsklausul skyddar säljaren mot att bli ersättningsskyldig även för dolda fel. Inte helt 100-procentigt säker dock, någon läsare som vet?

      Radera
    4. Googlade lite. Man kan tydligen friskriver sig från dolda fel.

      Frågan är hur mycket det gör på priset? Undersökningsplikten är så långtgående att inte mycket räknas som dolda fel, det mesta går att upptäck. Om huset dessutom är äldre så kan man dessutom förvänta sig att avlopp/tak/värmesystem/badrum mm behöver underhållas. Då räknas inte heller fel här som dolt då det är förväntat, såvida inte säljaren säger att det är renoverat i modern tid. Har man som säljare även bott i huset ett antal år och inte märkt något, då finns det nog heller inget.

      Så är pristappet värt friskrivning? Som köpare skulle jag bli misstänksam om köparen kräver friskrivning och sänka budet rätt så mycket för att ta höjd för luringar.

      Radera
    5. Helt klart en fråga att tänka igenom. Friskrivning bör gälla juridiskt. Om det är värt vet jag inte men om man säljer för att inträda Fire och sen nån kinkig köpare drar igång en process är det nog lätt att hålla sig för skratt.

      Radera
  6. Odlične informacije za sve ove godine, ove godine nitko nije zaostavljen. Ako bi vas moglo zanimati da se zovem Slavica Kovačević, živim u Zagrebu, Hrvatska i iskusila sam i dobre i loše zajmodavce, pa ako ste u istim financijskim problemima, savjetujem vam da se obratite ovom Bogu poslanom čovjeku koji će vam pomoći da lako dobijete kredit i također će vam dati neke financijske savjete o tome kako postati financijski stabilan. Znam da postoji mnogo različitih svjedočanstava, a ja sam se također zadovoljio nekim sranjima, ako imate obitelj i želite da oni cijene vaš trud kako biste mogli dobiti lijepu proslavu, ovo je prava prilika za vas.
    AKO I VI TREBATE FINANCIJSKI SAVJET I POMOĆ, OVO JE PRAVI VRIJEME DA MU SE OBRATITE ZA POMOĆ. MOŽETE NAUČITI KAKO INVESTIRATI ONLINE I ZAHTJEVITI ZA KREDIT UZ KAMATNU STOPU OD 3%. KONTAKTIRAJTE IH PUTEM TVRTKE WHATSAPP: +385915608706 Email: smartloanfunds@gmail.com
    Moj osobni email za potvrdu.
    {kovacevicslavica394@gmail.com}

    SvaraRadera

Jägare, bonde eller fiskare – vem är du?

Kan det vara så enkelt att det finns i huvudsak tre typer av människor: jägaren, bonden och fiskaren? Alla har sitt sätt att skaffa föda –...