Jag har ägt en hel del bilar genom åren.
Det har varit en resa som gått från en bucklig bubbla till eldriven framtid, från rost till räckviddsångest och från Ronny & Ragge till Tibber och timpris på el.
Här är min bilkarriär, i kronologisk ordning – räknat på när jag sålde eller skrotade dem.
1. VW Typ 1 – Bubbla
Charmig, ja.
Krocksäker? Knappast.
2. Simca GT
Den här
franska skapelsen lärde mig innebörden av de tre orden avsaknad av rostskydd.
Allt gick sönder, och plåten förvandlades snabbt till brun konfetti.
3. Ford Taunus
En riktig
Ronny & Raggebil, och faktiskt ganska snygg.
4. Volvo 244
Trygg och stabil
som en traktor. Men även här var det en evig kamp mot rosten.
5. Toyota Camry
Snabb som
ett spjut och gick som en klocka. Jag behövde inte öppna motorhuven mer än för
att fylla på spolarvätska. Japansk ingenjörskonst i sin bästa form.
6. SAAB 99
En bil med
karaktär! Lite trång, men rolig att köra. Det var något särskilt med SAAB på
den tiden.
7. Volvo 745
Ytterligare
en traktorn som bara gick och gick. Perfekt för barnvagn och flyttlådor.
8. SAAB 900
På 90-talet
var det här statussymbolen. Man var nästan lite stolt när man parkerade utanför
ICA.
9. SAAB 9-5
Ännu högre
status, ännu fler barnsjukdomar. Varje gång något började fungera slutade något
annat.
10. Ford Focus
Enkel och
praktisk. Den gjorde sitt jobb – varken mer eller mindre.
11. Renault Mégane
Fransk
komfort i sin renaste form. Mjuk fjädring, tyst kupé och känslan av att allt
skulle kunna gå sönder när som helst.
12. VW e-Golf
Min första
elbil – och leasingbil. Tyst, pigg och förvånansvärt rolig. Den bästa bil jag
haft, och jag saknar den.
13. VW ID.3
Nästa steg i
elbilsvärlden. Mer räckvidd, mer teknik men betydligt sämre komfort än e-Golf.
14. Volvo V70N
Evighetsmaskinen.
Min trotjänare som hängt med i över 20 år, går sönder regelbundet men är billig
att laga
Hur många
bilar har du haft – och vilken var bäst eller sämst?
Ingen Amazon? 😂
SvaraRaderaVar nära att det blev min förstabil, men de var alldeles för dyra redan då. Tror man fick ge 7000:- för en hyfsad Amazon, VW-bubblorna kostade bara runt 2-3000:- så det var en stor skillnad för en fattig tonåring. :-)
RaderaHåller på med folkrace så har tappat räkningen.
SvaraRaderaHa ha. Ja det förstår jag. Kanske något man skulle börja med som FIRE. Blir väl mycket meckande antar jag?
Radera3 har det blivit. Vw, Ford och Mazda.
SvaraRaderaDen första var 10 år gammal när den kom i min ägo, den andra 5, och den senaste 0. Så här långt har den modernaste varit bäst, men jag misstänker att den inte kommer vara billigast i drift.
Värdeminskningen för nya bilar kan vara brutal de första åren, men om man gör som jag gjort med min V70 som jag haft i mer än 20 år, ja då blir det en ganska låg kostnad totalt sett. Tror min V70 kostade 250 000 kronor som ny, och idag kan jag sälja den för 50 000 kronor, så 200 000 kronor utslaget på 25 år blir 8000 kronor per år. :-)
RaderaSaab 99, Saab 900OG, Saab 900OG igen, Saab 9000, Saab 900NG, Volvo S80 (!), Saab 9-3OG, VW Polo, Kia Niro PHEV.
SvaraRaderaBäst utan tvekan Saab 9000. Underbar 2,3 Turbo. Sämst, well 900NG var lite väl opålitlig. Sämsta bytet någonsin.
Drömgaraget är en relativt ny modern och ekonomisk bil och där är Kian bra. Till detta en sommarbil som gärna hade fått vara Saab 900OG T16 med eller utan tak. (utan är nog för dyrt...).
Tusan, jag glömde ju helt bort att jag haft en Saab 9000 också, en 2,0 utan turbo. En härlig bil som var helt problemfri men den rostade tyvärr sönder nästan lika snabbt som min Simca.
Raderahar haft tjänstebilar (Volvo) de senaste 30 åren och tagit ut en ny vart tredje år så det borde väl bli 10 stycken, skönt att slippa äga men när jag går i pension ska jag köpa loss den sista tjänstebilen
SvaraRaderaLåter som en bra plan. Jag har köpt/leasat de senaste bilarna i mitt företag, vilket varit väldigt fördelaktigt genom åren.
Radera7,5 st på 40 år har det blivit. 2 var jag första ägare på.
SvaraRaderaHalvan var första bilen, en amazon, som jag och brorsan fick gemensamt.
Radera