Det verkar som att de flesta av mina bloggrannar just nu shoppar bilar som om det vore mellandagsrea.
Själv sitter jag kvar i mitt märkliga
långvariga
förhållande med en Volvo V70N som jag tydligen varken kan göra slut
med eller byta bort.
Men
- nu får det vara nog.
Jag ska levla upp.
Nästa bil ska vara 3–4 år gammal, ha bara en tidigare ägare, vara fullservad och helst komma med fina dubbdäck.
Punkt.
Modellerna
jag tittar på just nu:
·
Volvo V60 – en modernare kusin till V70.
·
Volvo XC40 – kompakt och med SUV-känsla.
·
Volvo XC60 – större och bekväm, riktig
SUV-format.
·
Toyota RAV4 – superdriftsäker, enkel, fungerar
alltid.
·
Subaru Forester – robust, vintertålig och fyrhjulsdriven
med rätt attityd.
Har du kört någon av dessa? Vad borde
jag tänka på?
Fel prisklass för mig, köpte en budgetbil istället i somras. Jag tycker servicepriserna har skenat så jag prioriterade en bil med kamkedja för att slippa den dyraste av alla dyra servicar. Av dina förslag vet jag att RaV4 har kedja, tror volvosarna har rem. Subaru vet jag inte men min granne har 3st så antar att han tycker de är bra på något sätt :)
SvaraRaderaServicepriserna är helt galna, och de ständiga kamremsbytena är en klar nackdel. Har faktiskt aldrig hört talas om någon i min bekantskapskrets som haft en motor som rasat på grund av att kamremmen gått av.
RaderaTittade på RAV4 pluginhybrid men dessa börjar på 400.000 kr begagnade och kostar en rejäl hundring mer än min Kia Niro PHEV och det blev för blodigt med mina behov som efter att Sthlmsutflytten består mest i 1-personsåkning i Småland. Men den är jäkligt fin och får ligga kvar på min drömlista.
SvaraRaderaAtt Toyota är bäst hopskruvade är ett faktum. Räcker vanlig hybrid är Corolla Cross ett billigare alternativ till RAV4 - väldigt lika även på nära håll. Kostar ca 340' för en 2023.
Vad har du tänkt för prisnivå och drivmedel?
Är lite osäker på vad jag egentligen vill ha. Prisklassen spelar inte så stor roll, jag betalar gärna för kvalitet som håller länge. Och det talar för något japanskt.
RaderaDrivmedlet är också ett frågetecken, helst vill jag ha el men tycker fortfarande att elbilarna är för dyra i förhållande till fossilbilar.
Vi köpte en bil 2019 som då var årsmodell 2016. Vi provade xc60, rav4 men valet föll på honda crv. Rejäla bra bilar allihopa men vi behövde maximalt utrymme, låg ljudnivå från väg och att jag som är kort i rocken skulle sitta bekvämt längre sträckor så vi provkörde samtliga för att kunna avgöra. Idag när behovet av dubbelvagn och annat småbarns-packning minskat så tycker jag att xc40 lockar!
SvaraRaderaHåller med om att XC40 är ganska liten men fullt tillräcklig när barnen flyttat hemifrån, har provat en sådan med T3 och den lilla bensinmotorn räcker alldeles utmärkt för mina behov.
RaderaVarför inte fortsätta med V70:n?
SvaraRaderaVi köpte en tre år gammal 2018 som inte gått långt. Har varit pålitlig och hittills bara bytt däck och årlig service (17 000 mil). Visst nu kommer standardproblemen med utslitna bromsar, trilskande motorelektronik, igensatt avgaskylare osv.
Servicen är en annan fråga då märkesverkstäderna givetvis skinnar sina kunder men Volvo är nog inte sämst i klassen. När den börjar uppgå till 10% av fordonsvärdet är det nog dags att sluta. Hos äldre men välskötta bilar kan det dock närma sig 50% av värdet.
Andrahandsvärdet har varit hyggligt, från nära nyskick till 10-årig med ett tapp på 30% är inte dåligt, kanske 3.50 kr/mil.
Dock hästlängder efter min 940 där värdeminskningen blev 0,3kr/mil. Låg driftskostnad då jag körde större delen av tiden på E85 (okonverterad). Bytte heller aldrig kamrem trots 10 år/30 000 mil. Skar motorn ihop då? Nä, inte det minsta. Snarare rosten och tilltagande underhåll som tog den. Dock tyckte bränslepumpen inte om den kärvare E85 och gav upp efter 3-4 år.
Om kvaliteten på nyare modeller är som på de tidigare så satsa på en Volvo. Tråkig men pålitlig. Kommer finnas reservdelar och kompetens under lång tid om problem uppstår.
/Bilmek
Ja den där jävla kamremmen utnyttjar de maximalt. Man kan säkert köra dubbla sträckan eller tredubbla tiden mot vad serviceboken säger. Och jag tror inte ett ögonblick på att det är så komplicerat att det ska kosta 10-20k, även om det är för svårt för mig.
RaderaVolvos V70 är kanonbra bilar, de går så klart sönder som alla andra bilar, men är billiga och enkla att laga. Om man jag ser till värdeminskningen per mil de senaste åren så är den negativ, det vill säga den har snarare ökat i värde.
RaderaDet är nog första gången i mitt liv som jag äger en bil som blir mer och mer värdefull för varje dag som går. :-)
Regelbundna kamremsbyte är ett aber, senaste gången kostade det i och för sig bara någon tusenlapp, men nästa gång lär det vara betydligt dyrare.
Har inte kollar än vad det kostar, men ligger det på 10-20k kan det nästan vara värt att chansa och köra vidare. :-)
Skall man köpa en bil som håller skall man köpa japanska eller sydkoreanskt. Utifrån mina samtal med bärgare och bilbesiktningspersonal, samt efter att han tagit del av statistik på reparationer, fabriksfel etc, står 2 bilar ut: Honda och Toyota. JAg skulle aldrig köpa något annat. Vi har en Honda HRV, 6 år gammal, inge fel alls, ingen rost, går som en klocka. Dessutom: trots att den är mindre än t.ex. en Volvo XC90, så är den MYCKET rymligare på insidan!
SvaraRadera/Christoffer.
*XC60
SvaraRaderaHar hört mycket gott om Honda, och de brukar vinna olika tester i biltidningar. Tyvärr har vi ingen Hondahandlare/verkstad i närheten av där jag bor, annars hade det varit ett spännande alternativ till Toyota.
RaderaNar vår Saab var på väg att dö så tittade vi på bla RAV4 och Subarun. Men det blev till slut en Mitsubishi Outlander elhybrid. Vi klarar oss till vardags på el, det är endast på längre sträckor som bensinen kopplar på (efter ca 2,5-3 mil).
SvaraRaderaHar fortfarande inte fått in känslan på att fickparkera trots finesserna med backkamera mm, den är helt enkelt STOR. En annan sak jag märkt är att det är lite knepigt att skrapa hela vindrutan från frost (eller sopa bort snö vid behov) för inte ens jag (1,75 möh) når riktigt in till mitten. Men det I-landsproblemet får man ju med alla SUVar.
Spargrisen