fredag 8 augusti 2025

Moderna bilar flitiga gäster på verkstaden

Dagens bilar är tekniska underverk – men de har också fler komponenter som kan krångla.

Oavsett om det är en fossildriven bil, en laddhybrid eller elbil, visar Bilprovningens besiktningsstatistik att över 35 procent av personbilarna fick anmärkningar vid kontrollbesiktningen under 2024, och nästan varje femte (23,7 procent) bedömdes ha så allvarliga brister att efterkontroll krävdes.

Vanliga fel:

* Bromssystemet – det största problemet. Ojämn bromsverkan och slitage 

* Belysning – fel på strålkastare, dimljus och positionsljus

* Hjulsystem och däck – fel på hjulupphängning och balansering 

* Generella elsystemproblem 

Märken med flest fel och anmärkningar vid besiktning

Enligt Transportstyrelsens data för bilar som är högst 10 år gamla sticker några märken ut:

* Tesla är sämst i klassen med 19 % underkännande (Model X över 24 %)

* Därefter Dacia (18,2 %), Renault (15 %), Citroën (14,3 %), Jeep (13,3 %)

Bäst vid besiktning är:

* Polestar (3,3 % underkända)

* Lynk & Co (4 %)

* Porsche (4,7 %)

* Mini (5 %)

* Honda (5,1.



Min Volvo V70N som snart är veteran har de senaste 25 åren klarat sig med vanlig service och byte av slitagedelar, utan elektronikstrul eller behov av uppdateringar. Verkligen ett exempel på hur analoga konstruktioner ger färre överraskningar.

Är du nöjd med din bil? Kommentera gärna.

 

16 kommentarer:

  1. Första besiktning 2027, så här långt felfri.
    Men även min gamla ford klarade sig ganska bra i besiktningarna. Jag gissar på att det delvis beror på hur bilen körs, och inte bara på hur den är ihopskruvad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, vad kör du för märke?

      Radera
    2. Mazda blev det den här gången.

      Radera
    3. Mazda verkar vara bra bilar, visst för du 10-årig garanti på delar av bilen också?

      Radera
    4. Japp, 10 år på en hel del, det mesta som är riktigt dyrt att byta. Även om det är villkorat med auktoriserad service osv.

      Jag gillar även att de inte hoppat på tåget med mindre och mindre motorer, utan kör på sin 2L motor med lägre varvtal istället.

      Radera
    5. Hur ser servicepriserna och serviceintervallerna ut. Kia till exempel är väldigt dyra om man vill behålla deras 7-åriga nybilsgaranti

      Radera
    6. Intervallen är en gång om året, eller var 1500:e mil om jag minns rätt. Priserna är förmodligen inte jättebilliga. Men jag har inte gjort min första service ännu, så det återstår att se till viss del.

      Generellt sett prioriterar jag krångelfrihet framför lägsta möjliga pris, så jag har inte optimerat för det i mitt bilval ska tilläggas.

      Radera
    7. Krångelfrihet är alltid värd att betala extra för. Ska ha med Mazda på min bevakningslista för nästa bil.

      Radera
  2. Jag saknar Toyota i bäst-listan. De brukade alltid toppa den. Fast det kanske bara gällde innan det blev en rullande dator (rullator).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Toyota var bra innan. Har bara ägt en Toyota tidigare, och den var helt felfri. Men min V70N har nästan varit lika bra, dessutom så rostar den inte. :-)

      Radera
  3. Ja ingen bil är en spargris. Det som dock är lite märkligt i den där statistiken är att det som utmärker Tesla och som gör att de får ombesiktning så ofta är dåligt inställda dimljus. Antingen tejpar man över dem eller ställer man in dem själv via servicemenyn. Det finns nog värre saker att oroa sig för tänker jag. Tyvärr räcker detta för att fossilmaffian ska surra och skräpa ner varenda kommentarsfält med tråkiga och mestadels heldumma kommentarer om att Tesla är en skitbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så mycket erfarenhet av Tesla mer än att jag provkört en cirka 10 år gammal Model S för ett tag sedan, tror det var en P85 D.

      Det var bra tryck i den, det enda som störde mig var däckbullret. Men däckbullret är ett problem med de flesta moderna bilar, speciellt om de har 21 tums eller ännu större fälgar.

      Min före detta VW ID.3 var även den lite på gränsen för bullrig för min smak.

      En gammal V70 bullrar i och för sig en hel del den också, men det är från motorn och det tycker jag inte är lika störande.

      Radera
  4. I min ungdom skruvade jag det mesta på bilar själv, allt från byta kamrem o lameller till justera ventiler. Då tyckte jag det var skoj och hade både utrymme och utrustning för det. Nu har jag inget bra utrymme längre och tycker det är så roligt längre. Nuförtiden lämnar jag det mesta till verkstad. Lämnade till och med in bilen för en helrekonditionering i våras. Skulle aldrig hänt för 30år sedan. Då gnodde jag med vax o sämskskinn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också blivit lite bekväm av mig och låter verkstaden göra det mesta.

      Dagens bilar är inte särskilt lättmekade, även min V70.

      Ta bara en sån enkel sak som att byta halogenlampor, det är trångt och besvärligt att komma åt.

      Radera
    2. Ja, för att byta lampor kan krävas att batteri, luftfilter eller annat måste tas bort. Har svurit mer än en gång vid byte på bilar från 1990-talet och framåt. Märkliga konstruktioner de får ihop dagens ingenjörer. Annat var det min min första bil, en Volvo Duett. Om det regnade var det bara att krypa ner i motorutrymmet och dra igen motorhuven över sig medans man skruvade.

      Radera
  5. Kört Kia-diesel senaste 5 åren. Trista bilar men ekonomin desto roligare. Bara servat och bytt slitagedelar, håller värdet orimligt bra även efter garanti märkligt nog.
    Hade en xc60 tidigare och det måste varit ett riktigt måndagsexemplar. Fick problem med fjädrar, upphängning, AC, hydrauliska bakluckan osv osv efter 15000 mil. Tog aldrig slut på elände så jag bytte den efter 3 år och fick tillbaka mer än vad jag köpte den för.

    SvaraRadera